Alexander

    Hej, Jag har läst spanska som moderna språk 1 och planerar att läsa italienska som moderna språk 1. Och har betyg i arabiska som moderna språk 1. Nu undrar jag om alla moderna språk betygen jag har läst kommer att räknas med i mitt snittbetyg? Eller kanske det finns någon gräns för max antal moderna språk som räknas med i snittbetyget?

    • Anna : Har du redan fått ut ditt Examensbevis?
    • : Nej inte än
    • Anna : I Exam.bevis från Komvux kan Många kurser i moderna språk ingå. Prata med SYV på Komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    jag antar att din fråga gäller Examensbevis från Komvux.
    Då är det så här:
    i exam.bevis från komvux kan rätt så många kurser i mod.språk ingå. Det är därför viktigt att veta om du redan fick ut ditt exam.bevis eller ännu - inte::: ...

    Men om du redan har fått ut Examensbevis, då kommer de Nya kurserna som inte ingår i exam.bevis räknas in Endast om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.
    Inom moderna språk ger Mod.språk 3och4 meritpoäng (och max merit för mod.språk är 1,5).

    Exam.bevis från komvux ska så mycket som möjligt Likna exam.bevis från gymnasiet. Men kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från KOMVUX.
    Se hur exam.bevis från gymnasiet (från TE) bör se ut:
    Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE
    Och alla kurser som är "Gymnasiegemensamma" Måste tvunget vara med i exam.beviset (undantag: på nivå ett i matte får matte 1a eller 1b ingå, i stället för 1c) och så får ej Idrott1 ingå.

    För exam.bevis från komvux: man utgår ifrån vad som krävs för exam.bevis från samma program på gymnasiet men tänker bort Idrott-och-hälsa 1. Alltså är det 1000 p. gymnasiegemensamma kurser och totalt 2400p.

    Programgemensamma kurser, inriktningskurser och programfördjupningskurser behöver inte vara exakt samma som på gymnasiet; andra kurser får ingå... men
    minst hälften av de kurser som är "kvar"när man räknar bort de gymnasiegemensamma - alltså tusen poäng av de 2300p. (2400p. minus 100p. gymnasiearbete)... måste vara "kurser som Får läsas på Teknikprogrammet"). Alltså minst 650p. måste du ha av de "valbara kurser" - betyg i kurser som Får läsas på TE och det är inriktningskurserna eller kurser som är programgemensamma eller de som på TE får läsas som programfördjupning.
    På TE får man inom programfördjupning läsa Moderna språk, alltså 400p. (fyra kurser) och plus 200p. Individ.val - alltså minst 600 p. kurser moderna språk får ingå i Teknikprogrammet, det är 6 kurser moderna språk... :)

    • : Hej, Jag tänker inte på meritpoäng. Jag vill gärna att moderna språk 1 och 2 ska räknas med som vanliga kurser i mitt snittbetyg inte som merit höjande kurs!
    • Anna : Du får gärna visa mitt svar till syv på komvux. Hen får också ställa frågan till oss, om hen vill. ... Ytterst är det rektor på komvux som är ansvarig och det är till syvene och sist rektorn som bestämmer hur ditt exam.bevis kommer se ut.
    • : Jag har betyg i följande kurser:
    • Anna : När man efter gymnasiet börjar komplettera på komvux - gör man Planering mot Examensbevis tillsammans men SYV på komvux, och läser sedan enligt den planeringen, som man - på förhand - har upprättat; se hur din planering ser ut; av den framgår också hur ditt exam.bevis kommer se ut.
    • : Jag har betyg i följande kurser: Matematik 1b 100 Matematik 2 100 Matematik 3c 100 Matematik 4 100 Fysik 1 150 Fysik 2 100 Biologi 1 100 Kemi 1 100 Historia 1b 100 Samhällskunskap 1b 100 Sva 1,2,3 Eng 5, 6 Spanska 1,2 företagsekonomi 1 har bara gymnasiearbete och religion kvar, och ska läsa engelska 7. Hur kommer mitt snittbetyg att se ut då sen? Jo, jag har gjort en planering med dem och de berättade då att den spelar ingen stor roll på hur mitt slutbetyg kommer att se ut, dvs man kan ändra planeringen hur som helst (enligt syven på Komvux). Har märkt att skrev ovan att man får läsa 6 kurser moderna språk.. Menar du 6 olika språk då?? Jag gillar att läsa språk om det hjälper mig att få mer poäng!
    • Anna :

      6 st. kurser i Språk kan vara en kurs i sex olika språk eller två kurser inom tre språk eller sex kurser inom ett och samma språk... :) t.ex kan man ha i exam.beviset från komvux Spanska 1, 2, 3, 4, 5 och 6 (och t o m 7 också). det finns sju steg i varje modernt språk ( i alla fall , teoretiskt sett, men det är sällan man hittar var undervisning i stegen 6 och 7 ebjuds... ). Mod.språk upp till 4 är ganska vanliga men 5 är lite svårare att hitta men 6 och 7 känner vi inte till var de skulle kunna läsas.

    Läs alla kommentarer