I
    Hej
    Jag studerar just nu på Folkhögskolan och jag vet för att komma in på yrkeshögskolan Så måste man ha Svenska 1 Matte 1 Engelska 5 och kanske Historia 1 men måste man ha Naturvetenskap 1 ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga men om du vill uppnå grundläggande behörighet så måste du få ut Omdöme om grundläggande behörighet. Jag tror inte du får ut omdöme om du inte läser minst en kurs i naturkunskap men bäst är det att du tar den frågan med personal som jobbar på din skola.

    Du kan dock alltid söka till yrkeshögskola och har viss chans att komma in, även som obehörig.

    • I :

      Svenska 1 Engelska 5 Matte 5 Historia 1 och Naturvetenskap 1  Är det dom som kallas Grundläggande behörighet ?

    • Ludmila :

      Det finns flera olika sätt, på vilka man kan bekräfta att man har Grundläggande behörighet: utländska gymnasiebetyg, äldre svenska gymnasiebetyg och de nya gymnasiebetygen (gymnasieexamen). OBS! gymnasieelever på ett av yrkesprogram behöver läsa svenska/svenska som andra språk 2 och 3 samt engelska 6, som inte ingår i yrkesprogram som obligatoriska kurser - för att ha Grundläggande behörighet. Alltså, om man har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, eller utlåtande från UHR, Universitets- och högskolerådet, att ens gymnasieutbildning från utlandet motsvarar svensk "grundläggande behörighet". Det finns även "reell kompetens"/en annan väg, där man kombinerar kurser med 3-årig arbetslivserfarenhet och på så sätt också kan få grundläggande behörighet.