Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta på Programplan för HU>> - kursen Latin, språk & kultur, är inte en obligatorisk kurs på HU&inriktning Kultur. Inriktningskurserna, som alla är obligatoriska är: Filosofi 2, Kultur- och idéhistoria, Samtida kulturuttryck, Psykologi 1 och Litteratur. Exempel på fler obligatoriska kurser är engelska 5 och 6, svenska 1,2 och 3. Vad gäller Moderna språk, så är 200poäng (två kurser) inom moderna språk (eller modersmål, om eleven har ett annat modersmål än svenska) obligatoriska för att de ligger under Programgemensamt. Ännu upp till 300poäng (tre kurser) i språk får eleverna på HU läsa som programfördjupning. Och inom individuellt val får 200p.plats och där får också två kurser moderna språk läsas. Om rektorn bevilja utökning av programmet får eleven läsa flera språkkurser som U-kurser (utökat program).
    Om vi bortser från eventuell utökning av programmet, så är det 2 språkkurser i moderna språk som är obligatoriska (programgemensamt). Men ännu upp till 5 språkkurser till får läsas (programfördjupning, 3 språkkurser samt individuellt val, 2 språkkurser). På så sätt kan eleven läsa, även utan utökning av programmet, upp till 7 kurser moderna språk (förutom 2 kurser i engelska och 3 kurser i svenska som är obligatoriska).

    Studie- och yrkesvägledare