Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan!

    Känner ingen sida där man får se alla utbildningar där godkänt betyg i Engelska 6 inte krävs. Om du själv hittar en sådan sida, var god tipsa oss om den.

    Och det är inte så enkelt - tyvärr - att svara för högskola (för att godkänt betyg i Engelska 6 kan ingå i Grundläggande behörighet och det gör det för alla som har Examensbevis från gymnasiet). Det är endast om man har "äldre betyg" från gymnasiet, t.ex Slutbetyg från 2013 eller ännu tidigare betyg, som Eng6 inte krävdes (man kunde få Slutbetyg utan att ha läst eng6 eller med IG i Eng6). Men om man gick ut gymnasiet år 2014 eller senare, då ingår godkänt betyg i Eng6 i Grundläggande behörighet och med det krävs alltid till alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige.

    Angående yrkeshögskolan, så är det så att även om man inte är behörig, så kan man ändå komma in. Det finns ca 800 yrkeshögskoleutbildningar som startar hösten 2016 och det skulle ta mig flera dagar att gå igenom alla dem för att sortera ut vilka av de som specifikt kräver (eller inte kräver) godkänt betyg i Engelska 6. Den tiden har inte jag till mitt förfogande, tyvärr.

    Om du är intresserad av någon yrkeshögskoleutbildning - se på www.yhguiden.se - vilka behörighetskraven är.

    Angående högskola, så är det mycket beroende på vilken typ av utbildningsdokument du har: Slutbetyg eller Examensbevis. Sedan är det så att även om du har Slutbetyg (gick ut gymnasiet 2013 eller tidigare - eller om du just nu läser på Komvux mot just slutbetyg och inte mot examensbevis) - då kan det ändå vara så att Eng6 ingår i Särskild behörighet ... man får då se på varje utbildning separat.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    P.S: det är inte farligt att söka utbildningar även om man är obehörig. Du får i så fall besked OBEHÖRIG och kommer inte in, men om du är osäker kring din behörighet, är det bättre att söka än att missa chansen. :)

    Ser nu att jag missade svara på fråga som finns i rubriken. Ber om ursäkt för det.

    Engelska 6 är en kurs á 100 gymnasiepoäng, dvs en kurs som läses på heltid på 5 veckor (eller på heltid på 10 veckor) dvs kursens omfattning är 100 undervisningstimmar.