stefan
    Hej
    Jag har läst naturprogrammet i gymnasiet (2500p) men fick F i 3 ämnen (Ma4,Fysik 2 och entreprenörskap). dvs så har jag 2200p som jag har minst E i och nu undrar jag vad för val har jag om jag vill söka till universitet? Jag planerar att söka med Högskoleprovet men som jag har förstått behöver jag minst 2250p för att ens kunna söka. Så nu undrar jag om jag behöver läsa 1 eller 2 kurser på KOMVUX för har hört att Idrott1 inte räknas med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,

    du behöver göra Planering med SYV på komvux - planering mot Examensbevis.

    Du har rätt i att Idrott och häls 1 ej får ingå i examensbevis från komvux. Du kan ha F betyg i max 150 poäng i examensbeviset från Komvux.

    SYV på komvux kommer att räkna på dina betyg och ni kan tillsammans komma fram till vilka kurser du ska läsa eller göra prövningar i.

    De kurser som du har F i är inte obligatoriska, därför kan du läsa eller göra prövningar i andra kurser. Det är fördelaktigt för dig att ha så höga betyg som möjligt - för att du får Examensbevis "för livet", och om du i framtiden ändrar dig och vill söka andra utbildningar - kan du behöva högre meritvärde.

    Vänligen

    Julia SYV

    p.s - boka tid på komvux för planering av Examensbeviset.