Ali

    Jag är så förvirrad just nu. Jag förstår inte hur många poäng det är jag behöver? Jag har läst mer än 2500 poäng på Gymnasiet, men fick väldigt många F i ämnena. Hur blir det nu? Utbildningen jag vill söka in till kräver att jag har 16.7 i meritvärde. Jag har nyss kompletterat Svenska 2, då jag hade underkänt i ämnet förut. Vilka ämnen behöver jag, och vilka kan jag strunta i? Jag förstår ingenting...

    • Liselotte :

      Kort svar är att du för examensbevis från komvux behöver 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 godkända. Men det finns vissa obligatoriska kurser som måste vara med i ditt examensbevis - med godkända betyg, t.ex matematik 1 kan man inte ha F i - läs gärna hela mitt svar nedan. Ett annat exempel är gymnasiearbete (eller komvuxarbete) som också måste finnas med i examensbeviset med godkänt betyg.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,
    om du vill komma in på en svensk högskoleutbildning behöver du få Grundläggande behörighet + många utbildningar kräver även Särskild behörighet. Jag råder dig göra planering mot examensbevis tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vad gäller svenska så behöver du godkända betyg i svenska 1.2och3 eller SAS, svenska som andraspråk 1.2och3. Vad gäller engelska behöver du godkända betyg i engelska 5 och 6. Vad gäller matematik, behöver du för grundläggande behörighet ha godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c.
    För övrigt behöver du antingen få ut examensbevis från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, eller ha jobbat i 3 år på halvtid (som minst) efter det att du fyllde 19 år + ha godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser, då blir du grundläggande behörig på "annat sätt" men för konkurrens måste du i så fall göra högskoleprovet och du kommer prövas endast i HP-urvalet.
    För särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på kan vissa kurser krävas, särskilt alltså. Eftersom jag inte vet vilken utbildning på högskolenivå du vill bli behörig till, kan jag inte svara vilka kurser du behöver för särskild behörighet, men vi kan ta några exempel:
    - säg att en person vill bli behörig till socionomprogrammet. Särskild behörighet är i så fall Matematik 2 och Samhällskunskap 1b.
    - säg att en annan person vill bli behörig till fastighetsmäklarprogrammet. Särskild behörighet är i så fall Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
    - säg att en tredje person vill bli behörig till arbetsterapeutprogrammet, särskild behörighet är i så fall Naturkunskap2, Samhällskunskap 1b  och Matematik 2.

    ***
    Kurser som krävs för särskild behörighet kan man ha inom sitt examensbevis eller utanför. I din situation är det fördelaktigt att ha alla kurser som du behöver för särskild behörighet inom ditt examensbevis.
    För att kunna få ut examensbevis från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng och av dem max 150 F-betyg. F-betygen drar ner ditt snitt, så det är fördelaktigt för dig att ha alla betygen godkända och även så höga betyg som möjligt - för att få upp ditt meritvärde.
    Det är med meritvärdet som du konkurrerar (i betygsgruppen) om plats på en svensk högskoleutbildning. Meritvärde är summan av snittbetyget (som kallas för Jämförelsetal) + eventuella Merit (extra-poängen). Har man inga meritpoäng blir meritvärde = jämförelsetalet.

    Har du godkänt betyg i gymnasiearbete?
    Om ja, då är det kanske smidigare att du på komvux läser mot examensbevis från "samma program" som du läste på gymnasiet.
    Om nej, då kan du göra planering mot ett annat "program" och göra komvuxarbete inom det nya "programmet" (på komvux läser man inte några program direkt ... det lite komplicerat) - för att kunna på ett enkelt sätt förklara behöver jag veta vilken utbildning du läste på gymnasiet.

    Från 1 juli 2021 förändras rätt så mycket inom gymnasial utbildning på komvux. Gymnasiearbete ersattes av Komvuxarbete. Högskoleförberedande examen kan man ha inom ett av 2 områden: naturvetenskap-teknik eller samhälle-/humaniora.
    Du kan på komvux läsa mot yrkesexamen, t.ex mot ett av yrken Bagare, Konditor, Kock, Fastighetsskötare, Byggnadsarbetare, Elektriker eller Undersköterska. Du kan i ditt yrkesexamensbevis ta in svenska 2,3 och engelska 6 + kurser som ev.krävs för särskild behörighet - och du blir lika behörig till din högskoleutbildning som om du tagit "högskoleförberedande examen".

    Liselotte

    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns inte endast på högskolor och universitet. De finns även på folkhögskolorna och inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns att se på yhguiden.se

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanläggare
    påhlmans-handelsinstitut/entreprenadupphandlare-bygg-och-mark
    hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjör
    utbildning/teknikhogskolan/it-säkerhetsspecialist
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering