Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej N,
    jag tror du fick Studiebevis när du gick ut gymnasiet, stämmer det? Om du fick Studiebevis - och nu vill få behörighet till högskolestudier - behöver du på komvux gör upp en studieplan tillsammans med en Studie- och yrkesvägledare som jobbar på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Idrott och hälsa 1 får inte längre ingå i examensbevis från komvux; det betyget förlorar du. Med det behöver du "ersätta fysik 1a, 2 och matte 4" - det är sammanlagt 350 poäng. Du kan läsa andra kurser. Det behöver inte vara just samma kurser som du har F betyg i.
    Har du godkänt GA, gymnasiearbete? Det är också ett krav att GA är godkänt. Utan E betyg i GA kan man inte ta ut examensbevis.
    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : hej, jag fick ett studiebevis och fick också betyget E i gymnasiearbetet. När jag har fått de 350 poäng som saknas hur tar jag då ut ett nytt examensbevis? kommer mina gamla betyg att finnas med på det nya examensbeviset med de nya ämnena? om jag bestämmer mig för att höja redan godkända betyg med att göra prövningar kommer detta också att finna med i det nya examensbeviset?
    • Anna : Varför frågan om Gymnasiearbete /om det är godkänt/ är viktigt - i första hand för att du i så fall ska ta ut Examensbevis från "rätt program"; det går också göra om GA och ta examensbevis från ett nytt program; Vi rekommenderar göra studieplanering med SYV på komvux. Examensbevis är det Rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som skriver under. SYV eller utbildningsadministratör förbereder examensbeviset för utfärdandet.