Elie
    Jag undrar som det står skrivet i rubriken om antal poäng från gymnasiet som behövs. Jag undrar även om snittet som behövs för att t.ex. komma in i högskolor som ligger i Stockholm, ligger de vid 17 merit? Till sist undrar jag om det är svårt att bli något inom kemin (t.ex. kemist) då staten verkar dra ner på den sektorn, kommer det vara svårt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elie!

    Du får gärna läsa om yrke Kemistwww.framtid.se här >> är direkt/snabblänk till den presentationen.

    Andra yrken inom samma område är: Kemiingenjör; Laboratorieingenjör inom kemiområde men även BMA och Receptarie - arbetar också bland annat med "Kemi" samt lärare i kemi på grund- och gymnasieskola.

    Kemister av olika slag arbetar inom vitt skilja områden och kommer alltid att behövas.

    Jag ser att du är 16 år och förstår att du kommer än på ett tag (ca 3 år) inte söka till högskola. Det är bra om du på gymnasiet försöker få så höga betyg du kan i alla ämnen samt att du läser Kemi 1 och 2 (eftersom du är intresserad av kemi) men också mer matte, så mycket matte du kan. Högre kurser i matte krävs ofta till högskoleutbildningar inom Kemi men matten är "bra att ha" även om det inte krävs för behörighet för att i så fall får du Meritpoäng för högre kurser i matte.

    Du ska avvakta med att titta på antagningsgräns till olika högskoleutbildnignar, tycker jag. Detta pga en av urvalsgrupperna (BIex) kommer att försvinna. Sökande som idag söker i den urvalsgruppen kommer alla att prövas tillsammans med de andra sökande i BI urvalsgruppen. Detts sker vid antagning till höstterminen 2017 för första gång... Det är efter att antagning till HT 2017 är klar, som vi ska kunna se effekterna av en sådan sammanslagning. Med stor sannolikhet kommer antagningsgräns påverkas av den regelförändringen. Du kommer att söka efter att sammanslagningen har skett och det är därför inte speciellt meningsfullt att i detalj titta på vilka antagningspoäng som krävs idag. :)

    Det är mycket viktigt att bli Behörig. Du måste få Examensbevis - för grundläggande behörighet. För Särskild behörighet kan olika kurser krävas men är du intresserad av att läsa Kemi på högskola, då är det alldeles säkert Kemi 2 som krävs och Matte 3 eller 4. Fysik 1a kan också krävas - om det är t.ex Civilingenjörsutbildning du vill söka. Även Fysik 2 kan krävas också.

    Hitta den högskoleutbildning på www.studera.nu - som du vill "sikta mot" för att få fram vilken behörighet som du måste uppnå dvs vilka kurser du måste läsa på gymnasiet med godkända betyg i dem kurserna.

    Sedan råder jag dig även kika på Yrkeshögskoleutbildningar. Inom YH kan också intressanta för dig utbildnignar finnas - exempelvis kan man på yrkeshögskola utbilda sig till Apotekstekniker, till Medicinsk sekreterare och så finns det många andra spännande utbildnignar som kanske fångar ditt intresse.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till i din studieplanering!

    L. :)

    Liselotte