Edvin
    Hej jag går i 9:an och ska snart börja välja gymnasium. Min fråga är hur många poäng behövs för att ta sig in på Ekonomiprogrammet? Skulle 232,5 räcka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Edvin,
    vad lägsta antagningspoäng blir till varje skola och program vet man först när antagningen är genomfört. Den statistiken tar man fram i efterhand.
    Man kan titta på hur det var i år och förra året och längre bak i tiden, men det rekommenderar inte vi på Fragasyv.se att göra och det av två anledningar:
    1. lägsta antagningspoäng ändras och kan bli både högre och lägre än under de föregående åren - så de siffrorna är opålitliga; antal platser på utbildningen kan bli utökad och då går poängen ner nästa år;

    2. en elev kan bli "lurad" av de "gamla antagningspoängen" på olika sätt - både sluta anstränga sig för att "poängen som man har nu" räcker... men de kan gå upp nästa år och man missar plats på utbildningen; å andra sidan kanske man avstår från att söka en utbildning som man hemskt gärna vill gå - för att man tänker att "det är ingen idé, jag kommer ändå inte in med mina betyg" - men man kanske skulle ha gjort det.

    Antagningsstatistik går att hitta på antagningssidan och jag kan skicka en länk till dig om du uppger till vilken kommun du vill söka /ofta bor man inte i samma kommun dit man vill söka men ibland vill man söka till en skola som finns i en annan kommun - en fristående skola eller en kommunal skola med Riksrekrytering/.

    Mina bästa råd till dig är:
    a) sträva efter så höga betyg du kan;
    b) sök många olika alternativ - t.ex. Ekonomiprogrammet på fler olika skolor, på alla skolor dit du kan pendla. Du måste givetvis prioritera: i första hand söker du till en skola, där du helst vill gå. Det är inte alls farligt att få besked RESERVPLATS - det är det beskedet man får på alla sina alternativ, som är högre än det alternativet där man är antagen.
    Exempel på antagningsbesked:
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. ANTAGEN
    4. PRÖVAS EJ
    5.PRÖVAS EJ
    6. PRÖVAS EJ

    STÅR MAN I RESERV, KAN MAN BLI KALLAD TILL SIN FAVORITSKOLA SÅ SENT SOM I SLUTET AV SEPTEMBER. Om du läser samma program /Ekonomi, om jag förstår dig rätt är det programmet som du vill läsa/ på en annan skola, kan man byta senare under läsåret - under hela första läsåret, faktiskt - om en ledig plats på din favoritskola uppstår. Från å k 2 är det svårare att byta, för att då börjar man läsa inriktning på EK, men det är ändå möjligt.

    Jag hoppas jag lyckades förklara hur jag menar.
    Det är ditt val om du vill titta på antagningspoängen som var i års antagning.
    Uppge i så fall till vilken kommun du vill söka, så skickar jag en länk till rätt Antagningskansli.

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV