Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liam,

    för att bli Behörig och delta i konkurrensen om plats på samhällsvetenskapsprogrammet behöver man ha godkända betyg i 12 ämnen från gymnasiet.

    För att bli behörig till Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det att man har godkända betyg i geografi, historia, samhällsvetenskap och religion samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    Som behörig deltar man i Konkurrensen. De elever med högre betyg kommer in först; och så länge platser räcker. Minimikravet är 120 betygspoäng /om man har godkända betyg i "de rätta ämnen".

    Exakt hur höga betyg man måste ha går inte att säga på förhand. Antagningsgräns visar sig i efterhand, när antagningen är klar.
    Det går givetvis att titta på fjolårets siffror men de behöver inte bli likadant i år - utan det kan krävas lägre eller högre eller exakt samma betyg som förra året och året innan. Det får vi veta sen, när antagningen är klar.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Tack för svaret.
    • : Var kan jag hitta statistiken från tidigare år
    • : ?
    • Kristoffer : Du kan titta på hemsidan för ditt antagningskansli, de brukar ange antagningspoäng från tidigare år (det kan ge en ungefärlig bild av hur det blir i år). Om du inte vet vilket kansli du tillhör så kan du söka på www.antagningskanslier.se
    Läs alla kommentarer