Sebastian
    Hej,

    Jag förstår att ni får rätt många såna frågor, men jag skulle vilja få svar i mitt specifikt fall.

    Jag bor o jobbar utomlands nu i ca 4 år, och har endast grundbetyg, och jag är intresserad av att läsa någon distansutbildning som kan ge mig ett gymnasiebevis. Alltså är jag inte intresserad att plugga vidare sedan på någon högskola utan att jag bara får den behörigheten. Är det möjligt att göra på distans och i så fall hur många pöäng krävs det? Eftersom jag har kikat på några kurser som min komunn erbjuder och en som jag är intresserad av ger ca 700 poäng.

    Om det inte är tillräckligt kan man läsa fler kurser så att dessa poäng läggs ihop?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    det är ett Slutbetyg eller Examensbevis som bekräftar att man har fullständigt "gymnasiekompetens".
    Om du sedan innan ej har ngt betyg på gymnasial nivå som har betygsskala IG-MVG, måste du i så fall läsa mot Examensbevis. Annars så kanske du kunder läsa mot ett Slutbetyg, som är lättare att uppnå kraven för (men det kanske du inte skulle hinna, för att sista dag att få ut ett Slutbetyg är sista juni 2020; hinner man inte det - så är det Examensbevis, som gäller i fortsättningen, att läsa mot).

    Kraven för Examensbevis på komvux
    2400 betygsatta poäng
    av dem minst 2250 poäng godkända betyg (alltså man kan ha 150 poäng betygsatta med icke-godkänt, F).

    Det är komvux i den kommunen, där du är folkbokförd, som du vänder dig till - för att göra planering mot examensbevis. Exakt vilka gymnasiala kurser som ska ingå i examensbevis, beror på om det är högskoleförberedande eller yrkesexamen man vill ha; och även vilket gymnasieprogram det ska likna...
    men vissa kurser måste ingå i examensbevis, oavsett vilken typ av examensbevis det är; därför kan du börja med att läsa svenska /eller SAS, svenska som andraspråk/ 1, engelska 5 och matematik 1, samhällskunskap 1a1, historia 1a1, religionskunskap 1.
    De flesta Komvux ger möjlighet att läsa på distans.

    Vänligen
    Julia syv