Lexie
    Hej,

    Jag har inte sökt någon utbildning i år, men tänkte göra det nästa år. Vet dock inte hur mycket poäng jag har...Glömde se det innan jag slutade gymnasiet så nu vet jag inte hur högt jag, vilket hade underlättat när jag söker så jag vet vad jag kan/inte kan söka. Undrar därför om det går att se någonstans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    det finns olika sorter Eftergymnasiala utbildningar.
    T.ex inom yrkeshögskolan - är det även andra meriter som spelar stor roll (ex. arbetslivserfarenhet och motivation, resultat av tester och intervjuer). Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns att se på www.yhguiden.se

    Om du tänker på högskola/universitet - så kan man konkurrera med resultatet av högskoleprovet (och i så fall spelar det i princip ingen roll hur höga betyg man har från gymnasiet); men om man vill konkurrera i betygsgruppen - då är det med sitt meritvärde man konkurrerar. Meritverde är det summan av Jämförelsetalet och de ev. Meritpoängen. Var god se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit. Du kan ha olika meritvärde när du söker till olika högskoleutbildningar, även om du söker med Exakt samma betyg. Detta pga särskild behörighet kan vara olika till olika högskoleutbildningar.
    ***
    SÖKA kan man vilka utbildningar man vill; ingen kan förbjuda det. En annan sak är Var man har möjlighet att komma in...? Även det vet man oftast inte på förhand. Detta pga antagningsgränser uppstår i konkurrensen... antal utbildningsplatser ställs mot de betyg som sökande har (just de som söker samma utbildning på samma lärosäte under samma antagningsomgång). Tips : - ta dina betyg till SYV på komvux - så kan hen hjälpa dig att räkna fram ditt meritvärde. Annars så finns det Räknehjälp på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp.