Edwin
    Hej. Jag undrar hur många poäng I-Val jag behöver läsa om jag går Elprogrammet med inriktning elteknik? Har försökt leta fram exakt vilka kurser det är som ingår i min kursplan men hittar inget. Har just nu läst 200 poäng I-Val och undrar om det räcker? Vad jag vet är det 2500 poäng som krävs för att ta examen varav 2250 måste vara godkända.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edwin,
    se Programplan för EE; och längst ner på sidan där - programstruktur för EE.

    Och det stämmer att man kan ha upp till max 250 F-betygsatta poäng och ändå uppfylla kraven för examensbevis, men F-poängen, alltså betyget F kan man inte ha i vilka kurser som helst, t.ex Gymnasiearbete, matematik 1, svenska 1 och engelska 5 samt minst 400 p. inom programgemensamma ämnen måste alla vara med godkända betyg, lägst E, för att kunna få exam.bevis från ett yrkesprogram, exempelvis från El- och Energiprogrammet.

    Ang.programstruktur på EE
    I inriktning Elteknik ingår 500p. därför läser man endast 700p. inom programfördjupningen.
    Individuellt val är det alltid 200p., gäller samtliga nationella gymnasieprogram såväl högskoleförberedande som yrkesprogram.
    Exakt Vilka kurser som just din skola kan erbjuda inom den valbara delen, som är programfördjupningar och individ.val, måste du få reda på - på just din skola.

    • : Tack för snabbt svar!
    • Anna :

      Du borde ha tillgång till din individuella studieplan. Fråga SYV på din skola. Men annars så är det rektorn som är ytterst ansvarig.

    • : Absolut, har haft det tidigare, men självklart är det just när man behöver den som kommunens web-system krånglar...
    • Anna : Hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp. Men det är ingen annan än just din skola som kan svara på vilka valbara kurser du kan läsa - ingen skola kan erbjuda Alla möjliga valbara kurser. Det finns alltid begränsningar, ofta beroende på vilka lärare som finns att tillgå.
    Läs alla kommentarer