Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael!

    Det vanligaste är att 100 poäng Gymnasiearbete ingår i programmets 2500 poäng. Man är tvungen att ha E betyg i gymnasiearbete för att uppfylla kraven för gymnasieexamen, men betyget räknas inte in i ditt jämförelsetal. Det är 2400 poäng som räknas in (i normalt fall, alltså).

    Det är ett Undantag om man läser mer än 2500 poäng och det är inte eleven själv som bestämmer om det, utan Rektors beslut krävs om att få bevilja läsa Utökad kurs.

    Om Rektor beviljar och en elev läser mer än 2500 poäng på gymnasiet, då markeras de "överstigande" poängen som U-kurser i elevens examensbevis.

    De kurser som är markerade med U i Examensbeviset räknas in i två fall:

    1. om betyg i den kursen krävs för Särskild behörighet till just den utbildning som personen söker just då

    eller

    2. om eleven för Meritpoäng för det betyget.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så jag kommer fortfarande få min gymnasie examen fast jag har F i fysik 2? Går naturvetenskapliga programet.
    • Anna : Om du har godkända betyg i alla andra kurser och F i bara Fysik 2, då uppfyller du kraven för gymnasieexamen och bör få examensbevis, ja.