ghada
    hej!
    min dotter pluggar nu till fjärde år och just nu har hon 1300 poäng och hur mycket behöver hon för att komma in på univetsitet. hon är redan godkänt i alla barn och fritids ämne men hon har kvar Engelska grund , naturkunskap 1 och 2.
    • : kan du hjälpe mig
    • Mikael : Det skulle vara lättare att ge rätt/bra svar om man visste hur gammal den studerande är. Läser hon på ungdomsgymnasiet? eller på komvux/vuxenutbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ghada,

    för att komma in på universitet i Sverige behöver man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, och ett av kraven där är godkänt betyg i Engelska 5 (som är första gymnasiekurs i engelska).

    Om din dotter har "kvar" bland annat Engelska grund, då behöver hon efter engelska grund även få godkänt betyg i nästa kurs i Engelska - Engelska 5. Det kan bli ett "problem", på grund av att det inte går att få dispens /undantag/ från kravet på betyg i engelska vid ansökan till svenska högskolor/universitet och det är inte lätt att snabbt läsa in ett nytt språk.

    Tror du din dotter kan tänka sig utbildning på andra ställen än universitetet? Till exempel kan man titta på Yrkeshögskola - www.yhguiden.se

    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och din dotter.

    Bästa hälsningar och önskar din dotter lycka till i hennes studier!

    ANNA

    P.S: angående poäng- du skriver att din dotter har 1300 poäng. Och för examensbevis från gymnasiet, som man måste ha för att få grundläggande behörighet, krävs det 2400 poäng. Din dotter har alltså nu klarat av mer än hälften av sina gymnasiestudier.

    • Mikael : Jag tror att även godkänt betyg i engelska 6, den andra kursen på gymnasial nivå, kommer att krävas för grundläggnade behörighet i detta fallet. Det beror lite på... men Engelska 5, ja! definitivit till 100% krävs det att man har kunskaper i.
    • Mikael : Det skulle underlätta om man visste hur gammal den studerande är, som frågan handlar om; och om hon läser på ungdomsgymnasiet eller inom Komvux/Vuxenutbildningen - eller på en folkhögskola. Men, oavsett, så krävs det godkända betyg i engelska på Gymnasienivå.