Rania

    Hej, Jag är 16 år och jag läser mitt första år på Gymnasiet. Jag saknar 3 NO ämnena och matte, engelska och Svenska. Jag jobbar hårt för och få betyg i dessa ämnen, min dröm är att bli läkare och komma in på den naturvetenskapliga program. Men har lite svårt med matte och jag är bra på NO ämnen fast jag har inte betyg. Rekommenderar/tycker du att jag passa i detta program eller inte? Med vänlig hälsning /Rania

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rania,
    jag känner inte dig och vet bara det lilla som du skriver i din fråga... men jag tänker att du kanske vinner på att ta vägen via Vård- och omsorgsprogrammet. Du kan fortfarande, på sikt, bli läkare - även om du på gymnasiet läser mot examen från VO.
    Kika gärna på info om VO - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO

    Godkända betyg från grundskolan i matte, engelska och svenska behöver man till alla gymnasieprogram (för behörighet); sedan är det skillnad - för behörighet till yrkesprogram (som till exempel VO) är det ännu fem andra valfria ämnen som du måste ha godkända betyg i (sammanlagt 8 ämnen)
    och för behörighet till NA, som är ett högskoleförberedande program, är det sammanlagt 12 ämnen (av dem svenska, engelska, matematik) och så några andra specifika ämnen som är olika till olika högskoleförberedande program; inför NA är det de natur.vet.ämnena som man ska ha godkända betyg i.

    Att du kämpar och gör ditt bästa är jättebra! Fortsätt så! Gör man sitt bästa kan man inte göra mer och då måste man vara nöjd med sin prestation (utanför resultatet) för att ingen kan göra mer än sitt bästa!