Hej,
    undrar du vad som krävs för att komma in på Estetiska programmet, inriktning Teater?
    För att bli Behörig till Estetiska programmet behöver man ha 12 godkända betyg /minst/ i sitt Slutbetyg från grundskolan (av dem måste svenska, engelska och matte vara godkända betyg + nio andra, valfria, godkända betyg).
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen. Just till den utbildningen som du är intresserad av, ES/teater kan även uttagningar (auditions, uppvisningar) förekomma. För att kunna svara på om audition behöver göras eller inte, måste man veta vilken gymnasieskola du söker till (vissa gymnasieskolor tar in endast på betyg och till andra kan man behöva göra auditions/uppvisningar).

    Vänligen

    ANNA

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    om man exempelvis är intresserad av att gå på Estetiska/Teater i Göteborg - så finns den utbildningen på Schillerska-gymnasiet >>, som den 24 nov bjuder på Öppet hus. Rekommenderar att de som är intresserade - går på Öppet hus och ställer frågor om bland annat Auditions krävs att göra eller om de endast tar in på betyg på ES/teater. Man kan också fråga där på öppet hus, hur höga betyg som krävdes förra året och året innan dess - för att komma in.

    Hälsningar
    Peter syv

    • : Tack
    • SYV-besökare :

      ES/teater på Shillerska har färdighetsprov men det är inte tvingande att göra färdighetsprovet. Däremot är det ju en fördel att göa färdighetsprovet i och med att du i så fall prövas på ditt meritvärde (betyg + resultat av färdighetsprovet) och inte bara på ditt slutbetyg från grundskolan. Jag rekommenderar, alltså, att du gör färdighetsprovet, om du söker till ES/teater på Shillerska gymnasiet. Vänliga hälsningar & Lycka till! SYV

    • : tack men jag bor i Göteborg. :)
    • Anna : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/schillerska-gymnasiet är just i Göteborg, så det passar väl bra!
    Läs alla kommentarer