Gabriella
    Hej jag undrar hur många poäng man ska ha för att komma in på styling programmet?
    Jag vet att jag vill hålla på med styling när jag blir äldre men det är ju inte så lång tid kvar tills att jag ska välja vad jag vill gå! Jag undrar vad det finns för skolor i Halmstad eller Halland? Tack så mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella!

    I Halland finns det idag 7 gymnasieskolor där man kan utbilda sig till Stylist, du kan se skolornas presentationer på GymnasieGuiden .

    Stylist är profil under Nationell inritning Övriga hantverkHantverksprogrammet.

    HV är ett yrkesprogram och man kan därför läsa som gymnasial lärling /inte på alla skolor men på vissa/.

    Behörighet till alla yrkesprogram är att man har godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska, matematik + i fem andra valfria ämnen från åk9 (vårterminen) i grundskolan. Om det inte blir konkurrens om utbildningsplatser, räcker det i så fall med 80 betygspoäng (om man har godkända betyg i "de rätta ämnena": 8 st. ämnen x 10 betygspoäng för E-betyg = 80 betygspoäng).

    Om konkurrens om platserna uppstår, kommer de sökande med fler betygspoäng in först och sedan - så länge platserna räcker och ingen kan med säkerhet på förhand veta hur många poäng som kommer att krävas.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör av dig om du har fler frågor!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare