Emma

    Hej! Det är så att jag nu bestämt för att läsa upp mina betyg för att kunna söka in till juristprogrammet på GU. Jag har nu 17,76 om man kollar på antagning.se och jag behöver cirka 20.87 för att vara någorlunda säker. Jag har 8xB (100p) 4xE varav 3 av dessa är i matematik. Sen 5xD och resten D. Jag läser just nu upp spanska 3&4 som jag fick C och D i med målet att få ett A. Hur många av dessa skulle jag kunna tänkas att behöva läsa upp för att nå mitt mål? Samt finns det någon chans att lyckas bli klar med detta till hösten?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    antagningsgränserna bestämmer ingen på förhand. Nästa gång kan både högre eller lägre meritvärde ge plats på samma högskoleutbildning på samma ort.
    Du ska därför försöka höja ditt meritvärde så mycket du kan! Ju fler kurser du har högre betyg i och om du har så många meritpoäng som möjligt (max är 2.5), desto bättre!

    Exempel: om man har alla B-betyg i kurser som ingår i examensbeviset (eller hälften A och hälften C) har man jämförelsetal på 17.5; har man då samtidigt max meritpoäng blir meritvärde 20.0.
    Om du har max meritpoäng (t.ex godkända betyg i eng 7 och i mod.språk 3och4) behöver du A-betyget i cirka 9 kurser och resten B, för att uppnå det meritvärde som du uppger är ditt mål (i din fråga som du ställde här nu).
    Läs gärna om meritvärde, jämförelsetal & meritpoängen på gymnasieguiden.se/merit