Anonym

    Hej, jag har en fråga angående prövningar inom Komvux. Jag har nämligen F i matte 1b och ska söka till en prövning. Jag har dock hört man kan endast göra EN prövning och jag blir orolig med tanke på att matte är mitt svåraste ämne. Om jag ej klarar denna prövning, måste man väl kunna söka till en prövning igen när prövningsperioden är igång? Annars kan man ju inte komma vidare? Tacksam för svar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    varför vill du inte söka läsa matematik på komvux? Du kan läsa matematik 1a eller göra prövning i matematik 1a, som är en lite lättare kurs än matematik 1b. Det går alldeles utmärkt att ha godkänt betyg i matte 1a in i sitt examensbevis, även om man tar examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Om du inte vill, kan eller får läsa matematik på komvux - så får du givetvis söka möjlighet att göra prövning i matematik 1, men återigen varför inte göra prövning i matematik 1a (varför just matematik 1b?). Även om du på gymnasiet läste matte 1b, så får du gärna ha betyget i matte 1a som kommer ersätta betyget i matte 1b. Det är inte så stor skillnad på kurserna matte 1a och 1b men ändå lite lättar att få högre betyg i matte 1a.

    Ang. antal prövningar
    Det finns inga centrala/generella bestämmelser på antal prövningar en och samma person får göra. Olika kommuner försöker dock begränsa på olika sätt och inför sina "lokala regler"; detta pga det är lärarbrist och pga många vill göra prövningar och chansar, alltså anmäler sig och testar få högre betyg: går det, så går det (kostnad på 500kr per försök tycker många är ett "billigt pris" på att kanske få högre betyg). På så sätt blir alla prövningstillfällen uppbokade ganska snabbt.
    Å andra sidan, så får du, som inte längre är gymnasieelev göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, inte endast där du bor eller är folkbokförd.

    Så, mitt förslag är att du gör ansökan om att läsa Matematik 1 på komvux. Se om det går att läsa matte 1a; om inte - sök läsa matte 1b. Prata med läraren i matte om möjlighet att i slutet av kursen göra prov i matte 1a (i stället för matte 1b, även om du kanske läser Matematik 1b; det är nämligen inte alla kommuner som i sitt utbud av komvux-kurser har matte 1a).

    Tips! du känner väl till Matteboken.se och Räknestugorna som Mattecentrum driver? Där får man gratis hjälp med matten!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Så här ligger det till ang. en fråga om matematik 1a i högskoleförberedande examen från komvux:
    i 4 kapitlet 15 § i förordning om vuxenutbildning anges att en gymnasieexamen i form av en högskoleförberedande examen inom vuxenutbildningen ska innefatta betyg på bland annat matematik kursen 1 b eller 1 c.

    I 16 § framgår att om eleven tidigare har fått godkänt betyg på en inledande kurs i matematik så får rektorn besluta att detta betyg ska ersätta ett betyg i matematik 1 b eller 1 c.

    Det är alltså möjligt att istället ha kursen matematik 1a i sin examen från vuxenutbildningen/Komvux, även om det är Högskoleförberedande examen.

    Källor:

    Högskoleförberedande examen, 4 kap. 15 § förordning om vuxenutbildning

    Ersätta med inledande kurs i matematik, 4 kap. 16 § förordning om vuxenutbildning

    Skollagen och förordningar: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/skollagen-och-forordningar