Elisabet

    Hej! Jag har 17,76 i merit ink full extra merit. För att komma in på min drömutbildning behöver jag höja ca 8 ämnen (komma upp till 19-20.5). Hur lång tid kommer detta ta? Hur ofta hålls prövningar? Hur många ämnen hinner jag beta av under ett halvår? Kan man göra prövningar i flera ämnen under samma dag? Hålls prövningar under sommaren? Fick 0.5 på HP så gör helst prövningar- men kommer det ta väldigt lång tid...? Om jag börjar genomföra prövningar; hamnar jag då i tre urvalsgrupper, HP, B1 & B11 eller kommer jag uteslutas B1 med orginal-betygen? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du utan prövningar eller andra former av kompletteringar är behörig, prövas du fortfarande i BI, direktgruppen.
    Om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde - prövas du (med det högre meritvärde) - även i BII, kompletteringsgruppen.
    Samtidigt prövas du i HP-urvalet med högskoleprovsresultatet.

    ang.Prövningar
    Du som inte längre är gymnasieelev får anmäla dig i hela Sverige, oberoende av din folkbokföringskommun. Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig. Ibland hittar man inte alls. Anledning är att många vill göra prövningar och de som erbjuder prövningar tjänat inget (tvärtom går ekonomiskt sett, back) på att erbjuda prövningar.
    Det finns inga regler som skulle säga att man ej får göra flera prövningar på samma dag, men i praktiken är det så att tar tar cirka 2 veckor att genomföra en prövning; kan ta ännu längre tid om det är fysik eller kemi, där även "labb-"delen ingår som tredje del i prövningen.
    Brukar vara skriftlig del först, sedan rättas den och läraren skriver de unika frågorna för just dig, utifrån dina svar på den skriftliga delen. Den muntliga delen brukar genomföras cirka 2 veckor efter den muntliga delen. Sedan kan dröja ännu ett par veckor innan man får veta vad för betyg man fick.
    Teoretiskt sett skulle man kunna hinna i alla fall med 2 skriftliga eller muntliga delar (i olika kurser) på samma dag, om en prövning är på förmiddag och en - på eftermiddag. Men hur det blir för dig eller om du, över huvudet taget, hittar var du kan göra prövningar - kan vi på FRåGA SYV inte svara på.