Libin
    Hur många år behöver man studera i universitet för att bli en läkare och vad är lönen för en läkare?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Libin,
    utbildning till Läkare i Sverige är:
    grundutbildning på 5,5 år /11 terminer på heltid/
    sedan AT /allmän tjänstgöring/ på minst 18 månader (oftast på 21 månad).
    Efter det ansöker man om Läkarlegitimation och kan börja självständigt jobba som läkare.
    Men om man vill bli Specialist i någon speciell gren inom läkarkonst - ansöker man om att få göra ST /specialist tjänst/ på fem år.
    Först efter det är man specialistläkare. Det är en lång väg att gå.

    Medellön för Läkare i Sverige idag ligger på ca 50 000 kr. i månaden.

    För att bli behörig till Läkarutbildningen är det bäst att söka Naturvetenskapsprogrammet /inriktning Naturvetenskap/ - där alla kurser ingår som obligatoriska som behövs för att kunna söka till Läkare.
    Tips på skolor som erbjuder NA programmet & som finns nära dig:
    den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-orebro har öppet hus 18 november;
    och den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-orebro har öppet hus den 25 november.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu. Om något är oklart - återkom.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Jättebra svar! Men de 5,5 åren i högskolan studerar man då exempelvis "tandläkare,ögonläker?" Om man bli barnläkare måste man då studera ST? För vad studerar man annars för att bli banläkare? :)
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Alexandra
    Tandläkare är en annan högskoleutbildning, som är separerad från Läkarprogrammet.

    "Ögonläkare" - är specialistläkare och det är utbildning efter grundutbildning till Läkare.
    Alla sortens läkare /förutom Tandläkare, som är en annan utbildning/ måste först läsa grundutbildning som är på 5,5 år.
    Alla läkare måste ha gedigna grundkunskaper inom Medicin för människor i alla åldrar. Var går gränsen mellan barn och vuxen person - i frågan om diagnostik och behandling? En patient som är 17 år 11 månader och 29 dagar gammal - skiljer sig inte så mycket från en som är 18 år fyllda igår... det är alltså en "glidande" skala - när barn blir vuxen och vissa sjukdomstillstånd kanske behandlas på exakt samma sätt hos barn och vuxna ... och andra - på olika sätt.
    Läs om LÄKARYRKET på http://www.framtid.se/profession/lakare/.
    Där kan du också se en liten film på 2,5 min, få tips om utbildningsvägen och om var man kan jobba i framtiden när man är färdigutbildad läkare.
    Önskar dig lycka till!
    Mikael SYV