Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Nina!
    Man kan välja väldigt många olika skolor eller olika program på samma skola eller olika program på olika skolor. I princip kan man söka till alla skolor i hela Sverige, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium
    ca 900 gymnasieskolor - de flesta i Sverige men även några Svenska skolor i Utlandet, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=UTOMLANDS&order=school

    Det är dock väldigt noga hur man PRIORITERAR, i första hand...
    i andra hand...
    i tredje hand... och så vidare, därför att om man blir antagen till sitt första alternativ, stryks alla de lägre prioriterade alternativen.

    Om man bli antagen till sitt andra alternativ, står man som Reserv till sitt första alternativ men de lägre prioriterade (i tredje hand, i fjärde hand... osv) stryks.

    Hör av dig igen om du undrar något mer.
    Julia, Syv
    • : Tack! Jag menade nog hur många man kan ranka, jag antar att det finns en övre gräns?
    • Julia : Det händer extremt sällan att någon elev vill söka fler än 10 alternativ, men tekniskt sett, kan man lägga in väldigt många.