Fanny
    Hur många skolor ska man söka när man söker gymnasium? Hur går det till när man söker? När vet man om man blivit antagen till en skola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Fanny,
    jag känner inte någon gräns på hur många gymnasieskolor eller utbildningar /man kan söka olika program på samma skola, och de blir till olika ALTERNATIV/ - man får söka.
    Jag rekommenderar att söka minst fem alternativ och prioritera noga: i första hand den skola och program som man helst av allt vill gå.
    för dig som är folkbokförd i Västmanland, gäller följande tidplan för antagningen 2015:

    Mellan 8 jan & 13 febr kan du som har inloggning, söka i Dexter.

    Den 10 apr kl.8.00 kommer preliminära antagningen visas i Dexter.

    Omvalsperioden är mellan 22 apr & 6 maj.

    Från den 3 juli kl.8.00 kan du se slutgiltiga antagningen. Du kommer också få besked skickat hem under vecka 27. Läs noga på beskedet om och hur du ska svara. Sista svarsdag är 27 juli.

    Hur det går för dig i reservantagningen kommer att börja visas i Dexter från den 6 aug & fram till 15 sept.
    Om du blir ANTAGEN på sitt första alternativ, får du veta det den 3 juli.
    I fall du blir Antagen på ditt andra eller ännu lägre prioriterade alternativ, står du i så fall i RESERV på dina högre prioriterade alternativ och kan bli kallad från Reserv fram till 15 sept och har då rätt att byta eller tacka nej och stanna på din utbildningen där du blivit antagen sedan innan.

    http://www.gymnasieantagning.vastmanland.se/Vland/Default.asp?page=auth/common/login är en bra sida att läsa på, där kommer allt viktigt kring gymnasieval visas för dig.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte