Emmy
    Hej!

    Jag har sökt humanistiska programmet som förstahandsval till gymnasiet, på en kommunal skola. Jag har bra betyg och därför höga poäng så jag kommer ju komma in, problemet är att söksidan lägger upp statisk med några dagars mellanrum och på statistiken från igår var det bara fem stycken som sökt humanistiska som förstahandsval. Sista dag att söka är på söndag.

    Hur många sökande krävs för att ett program ska starta?

    Kram,

    Emmy.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy,
    det krävs oftast en klass med minst 20 elever för att kunna erbjuda utbildning på ett gymnasieprogram men olika lösningar är möjliga: t.ex. kan man erbjuda elever från ett program delta på lektionerna i samma kurser som går på andra program - och de kurserna som är programspecifika som t.ex. "latin, språk och kultur" för HU, läser eleverna i den lilla gruppen som just går på HU. Det är dock möjligt att skolan väljer att inte starta HU p g a för få sökande. Därför är det extra viktigt för dig att ha flera alternativ i ditt gymnasieval.
    Du kan ha HU på den kommunala skolan som ditt första alternativ. Om den utbildning inte kommer att erbjudas, kommer det att stå på ditt Antagningsbesked
    1. erbjuds ej (startar inte pga för få sökande)
    2. reserv - i fall du inte skulle komma in på det alternativet (tar det som exempel bara för att visa på alla de olika alternativen som kan finnas med på ett Antagningsbesked);
    3. Antagen
    4. prövas ej - man prövas ej på de lägre prioriterade alternativ (när man är Antagen på ett högre prioriterat alternativ).

    Du kan inte påverka hur det blir med HU på den skolan där du vill läsa. Det du kan göra är att söka många alternativ (minst tre, helst ännu fler) - och du kan då söka HU på flera skolor eller andra program.
    Om anledning till varför du söker HU är att du gillar språk - kan du söka SA och välja flera Moderna språk-kurser inom Programfördjupningar.
    Om anledning till att du söker HU i första hand är att du vill läsa så lite matte som möjligt men ändå gå ett högskoleförberedande program, sök Estetiska programmet.
    På alla program väljer man 200 poäng Individuellt val och du kan läsa 2 språkkurser, t.ex. Moderna språk 1 och 2 (alla språkkurser på gymnasiet är á 100 p./styck).
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=16&vocation=&variant=&county=&order=school kan du se alla skolor som erbjuder HU. Inriktning språk http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=16&orientation=47&variant=&county=&order=school
    och inriktning kultur http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=16&orientation=46&variant=&county=&order=school

    Om du vill ha tips på skolor nära dig, uppge var du bor.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium kan du se på en skola som erbjuder HU på distans (enbart inriktning Kultur), den har Riksrekrytering och elever från hela landet söker dit.

    En fundering ang. låg antal sökande till HU på "din skola": det kan hända att många lägger in sina val sista dagen; en annan möjlighet - under omvalsperioden som kommer senare under våren kan flera elever söka den utbildningen. Du kan hur som helst inte påverka hur det blir med den saken. Sök flera alternativ är mitt råd.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare