Kimia
    Hej!
    Det är ju så att alla sökande till läkarlinjen kommer inte in eftersom det är många som söker med höga betyg & med höga resultat av hp.Så jag undrar hur många sökande får utbildningsplats vid varje antagningstillfälle?.
    Och jag som kommer ta ut min gymnasieexamen från VO,och komplettera med kurser på komvux för att bli behörig,och även skriva hp många gånger,hur stor är chansen att jag får en utbildningsplats på läkarlinjen,& efter hur många gånger kommer jag komma in?.

    Mycket tacksam för svar!!
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det är olika antal utbildningsplatser på Läkarprogrammet i olika städer och antal platser kan också ändras från ett år till ett annat. Det är mycket dyrt att utbilda till läkare. En beräkning är att det kostar minst en miljon kronor för en utbildningsplats på läkarutbildningen som samhället betalar och det är, å ena sidan, brist på läkare men, å andra sidan, är det så dyrt att skapa fler platser på utbildningen att man har helt enkelt inte råd och måste kanske till och med minska antal utbildningsplatser.
    Hur många gånger du söker till läkarutbildningen spelar ingen som helst roll. Det finns inte något antal gånger man får söka och inga som helst garantier på att man kommer in. Teoretiskt sett så kan man söka två gånger om året /höst och vår/ hela livet ut och aldrig komma in. Det är ingen som tittar på om man sökte till förra och förrförra antagningen, utan det är konkurrens om platserna, som uppstår på nytt vid varje ny antagning.
    Du kan inte räkna med att du kommer in på läkarutbildningen.
    Du bör ha någon sort reservplan: vad du gör i fall du aldrig kommer in på läkarutbildningen.
    För att öka dina chanser att komma in på läkarprogrammet eller på någon annan utbildning, koncentrera dig på dina gymnasiestudier just nu - försök lära dig så mycket du kan i varje kurs och få så hög betyg som möjligt. Det är de bästa tipsen vi kan ge dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare