J
    Hej! Jag har aldrig sökt CSN-berättigade sommarkurser innan och undrar hur många man kan söka?

    Jag hörde någonstans att det var 6 stycken utbildningar man kan söka men jag tycker det låter lite förvirrande då jag tänkt blanda att söka 15 hp och 7,5 hp. Jag planerar att antingen gå en 15 hp kurs på sommaren eller två 7,5 hp kurser, och då tar ju 6 utbildningar slut ganska snabbt. Man vill ju söka flera 7,5 kurser just för att försöka se till att man kommer in på två och inte en.

    Finns det istället max poäng man får söka?

    Samt om det är 6 utbildningar som bara får sökas: hur fungerar rangordningen? Ex om jag satt två stycken 7,5 hp kurser som mina första och sen på tredje satt en 15 hp, och sen endast kommer in på en av 7,5 hp kurserna, kommer alla rankade under strykas (som det görs när man söker för höst/vår)?

    Om det är så: tycker ni det är smartast att bara satsa på att söka 15 hp för att ej riskera att inte komma in på två st 7,5 kurser? OBS! Det är inget alternativ för mig att bara gå en 7,5 kurs. Jag vill antingen gå två 7,5 eller en 15.

    Sorry om lite luddig fråga men jag känner mig väldigt förvirrad och tycker det inte finns lika mycket info som det finns för höst/vår-terminer.

    Tack på förhand ni är bäst!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    börja gärna med att läsa tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/sommarterminen-hur-manga-hp-far-man-laesa där det framgår att enligt Antagning.se får man läsa max 23 högskolepoäng under sommaren (om man läser på svenska lärosäten).

    Du frågar bl.a: "Ex om jag satt två stycken 7,5 hp kurser som mina första och sen på tredje satt en 15 hp, och sen endast kommer in på en av 7,5 hp kurserna, kommer alla rankade under strykas (som det görs när man söker för höst/vår)?" - mitt svar: som jag förstår reglerna enligt vilka Antagning.se går, så kommer i det fallet bli så att du kommer prövas till 15hp-kurs och om dina meriter räcker, så kommer du även på 15 hp.kurs som är ditt 3-dje alternativ, alltså du kommer in på första och på tredje alternativet, men sedan kommer inte prövas till fjärde och lägre, för att du med 7,5 +15 uppnår 22,5 hp (sammanlagt) och max man får läsa under sommaren är 23 hp.

    Du skriver också så här: "Om det är så: tycker ni det är smartast att bara satsa på att söka 15 hp för att ej riskera att inte komma in på två st 7,5 kurser? OBS! Det är inget alternativ för mig att bara gå en 7,5 kurs. Jag vill antingen gå två 7,5 eller en 15." - mitt svar: om du hittar 6 kurser som du vill (eller kan tänka dig) att läsa under sommaren, sök alla dem. Om du hittar endast 5, sök alla dem, eller om du hittar endast 4 - sök alla fyra. Helst bör du söka 6 kurser (alltså max det man kan söka). Prioritera så att du har som alternativ 1 den kurs du helst vill läsa och sedan i "fallande grad" de kurser som du också kan tänka dig att läsa. Om du inte kan/vill läsa mindre än 15 hp, och du hittar flera 15hp-kurser att söka till, sätt som alla dina 6 alternativ endast 15hp.kurserna. Sedan kan jag ju inte veta om dina meriter räcker och du kommer in på någon kurs du söker. bra om du tänker på förhand på "plan B" vad du gör om du inte kommer in på ngn sommarkurs.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare