Henrik

    Hej SYV! En ganska generell fråga: Hur många utbildningsformer finns det i Sverige? Dvs t.ex gymnasium, grundskola, universitet etc. Är bara rent nyfiken. Mvh, Henrik Weimer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    i nuläget, februari 2021 finns det följande utbildningsformer i Sverige:
    förskola
    grundskola och grundsärskola
    gymnasieskola och gymnasiesärskola
    kommunala kulturskolor
    komvux och särskild (kommunal) utbildning för vuxna
    folkhögskola
    yrkeshögskola
    högskola
    universitet
    KKU
    privata utbildningar
    arbetsmarknadspolitiska utbildningar (som köpes in av AF för arbetssökande inskrivna på AF)
    arbetsplatsförlagd utbildning (för nyanställda inom de yrken där ordinarie utbildning inte finns***
    och fortbildning-vidareutbildning för de anställda)
    utbildningar på studieförbund
    utbildningar inom intresseföreningar.
    Om några av de studieformer får du gärna läsa på Framtid.se/studier
    ______
    ***
    Några exempel på yrken där man söker jobb först och får utbildning av sin arbetsgivae när man redan är anställd: kabinbesattning (som i folkmun ofta kallas för Flygvärdinna/Flygvärd), Tågvärd/Tågvärdinna, Flygplatskontrollant, Utredare på FK, Studiestödsutredare, Spårvagnsförare, Tulltjänsteman (dock inom det yrket finns även vanliga utbildningar, t.ex den här: customs-compliance-specialist - så arbetsgivare föredrag oftast att anställa ngn som redan är utbildad).

    Studie- och yrkesvägledare