Shiva
    Hej.
    Jag har hört att man bara kan välja 3 stycken gymnasium att söka till, och det jag undrar är om det är sant? Det var någon som sa att man kan söka till hur många man vill? Undrade också ifall ni kan berätta lite om processen eftersom jag inte riktigt förstår mig på den, hur fungerar det här med förstahandsval osv? Tack! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Shiva!
    Det var för länge sedan - fanns en blankett med plats för tre alternativ, men det är som sagt länge sedan nu.
    Som det är nu, så får du söka hur många alternativ du vill.
    Det du söker i första hand - prövas du till (om du är behörig och sedan om du är BEHÖRIG, om dina betygspoäng räcker för att komma in) - och så blir du förhoppningsvis ANTAGEN.
    Om du inte blir antagen på ditt första alternativ, prövas du mot andra alternativet - nr.2 ... på samma sätt - om du är behörig och sedan (om du är behörig) - om dina Betygspoäng räcker för att komma in.
    Och så vidare.

    Antagningsbesked kan t.ex. se ut så här:
    Alternativ 1 - OBEHÖRIG
    Alternativ 2 - RESERV
    Alternativ 3 - Antagen
    Alternativ 4 - Prövas ej
    Alternativ 5 - Prövas ej

    eller
    Alternativ 1 - RESERV
    Alternativ 2 - Antagen
    Alternativ 3 - Prövas ej
    Alternativ 4 - Prövas ej
    Alternativ 5 - Prövas ej

    men förhoppningsvis kommer ditt Antagningsbesked se ut så här:
    Alternativ 1 - Antagen
    Alternativ 2 - Prövas ej
    Alternativ 3 - Prövas ej
    Alternativ 4 - Prövas ej
    Alternativ 5 - Prövas ej

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA