Kimia
    Hej,
    undrar hur många veckors praktik man bör gå på minst,under första ring?,jag går på VO.
    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, det är upp till din skola att bestämma hur praktiken fördelas på de 3 år på gymnasiet. Det som gäller generellt att det bör vara minst 15 veckor APL (arbetsplatsförlagd lärande) på alla yrkesprogram. Det är mycket möjligt och ganska vanligt att det är fler praktikveckor - ett vanligt antal är 21 eller 22 veckor APL. Hur de är fördelade på årskurserna, är det upp till varje skola att bestämma.
    Fråga din klasslärare/mentor eller se i schemat och gå prata med SYV och be att få ett schema (i fall du inte har fått ngt. förut).
    En gymnasieelev bör följa den planeringen som skolan har gjort. Det är enbart valbara kurser som eleven väljer emellan. All annan undervisning och praktik är obligatorisk att delta i om man vill ha rätt till Studiebidrag och få gymnasieexamen efter sina 3 år på gymnasiet.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare