Marina
    Jag undrar exakt hur många yrken är det som finns och var det en fullständig förteckning över alla dem? Är det någon skillnad på antal yrken i Sverige, I Europa och i övriga världen?
    Tacksam på förhand för ert svar!
    Marina

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Du ställer en mycket intressant fråga men som också är en svår fråga att svara på! ;)

    Det är nog ingen som vet exakt hur många yrken som finns och det av flera olika anledningar:

    1. yrken tillkommer (nya arbetsuppgifter och därför också yrkesnamn skapas - exempel: App-utvecklare>>

    Webbproducent>> och Crossmedia producer>> );

    2. "gamla yrken" börjar tillhöra "historien" och "arkiveras" - som t.ex dräng och piga (det är ingen som arbetar som dräng eller som piga idag) - ska man räkna de som yrken eller inte? Det är en sort "historiska yrken", kan man kanske säga;

    3. Ibland är det svårt att sätta gräns mellan olika yrken (om det är några "varianter" inom samma yrke eller olika yrken) - exempel Lärare>> /är Musiklärare>> , Idrottslärare>> eller Yrkeslärare>> separata (självständiga) yrken eller "varianter" inom Läraryrket?

    Fler "komplikationer" vid yrkesinräkningen... :) blir när yrken byter namn - exempel: Sjukgymnast>> blev nyligen Fysioterapeut>> - då ska de räknas som ett yrke, men det är två olika ord ju... :)

    Uppskattningsvis finns det ca 8 000 yrken - mer eller mindre... och ca 1000 av dem kan du kika på www.framtid.se

    Hälsningar

    Mikael SYV