Sara

    Hej. Jag vill plugga till förskollärare och jag behöver läsa up sv2,sv3, eng6 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Själva utbildningen behöver de ämnena plus naturkunskap 1b/1a1+1a2. Jag gick på yrkesgymnasiet som vi hade samhällskunskap 1a1(som jag inte fick betyg på) och naturkunskap 1a1(som jag fick betyg D). Frågan är, måste jag läsa up naturkunskap 1a2 för att kunna komma in i universitet? Och kan jag inte läsa up samhällskunskap 1b istället för att läsa up 1a1 och 1a2? Tack i förhand!

    • Anna :

      Fick du Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet? Vilket program gick du på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    En viktig fråga: Fick du Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet? Saken är den att studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du skriver att du inte fick betyg i kursen samhällskunskap 1a1, och därför gissar jag på att du fick Studiebevis. Men om du menar att du fick F i den kursen och examensbevis - då är det också möjligt... viktigt att veta om du fick Examensbevis eller Studiebevis för att i fall du fick Studiebevis, behöver du göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Du kan läsa samhällskunskap 1b eller 1a1 och sedan 1a2. För att de två små kurser tillsammans har exakt samma innehåll som den större kursen.

    Under alla omständigheter, om du vill bli behörig sökande till förskollärarprogrammet så behöver du skaffa dig godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6 + i samhällskunskap 1b (eller i två små kurser 1a1 och 1a2) samt i naturkunskap 1b (eller i två små kurser 1a1 och 1a2).
    Det finns vissa ersättningsmöjligheter för naturkunskap: t.ex om du har godkända betyg i kurserna från NB eller VO på gymnasiet, så kanske du inte behöver läsa nk1b-kursen. Vilket program gick du på gymnasiet?

    • : Jag har examensbevis. Det var frisör hos fria läroverket i Malmö. Jag fick F på samhällskunskap, religion(som jag inte behöver för högskola) och historia(som jag inte behöver heller för högskolan). Jag såg att jag har inte grundläggande behörighet (svenska 2 och 3 eller svenska som andra språk 2 och 3, engelska 6) så det är därför jag ska läsa up de ändå. Men med naturkunskap vet jag inte hur måste jag göra i med att jag har redan betyg på naturkunskap 1a1, så i detta fall måste jag läsa up 1a2 för att kunna komma in gissar jag. Men om samhällskunskap då, räcker det med att läsa bara 1b?
    • Anna : Ja, det stämmer: du måste få godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2och3 samt eng6; du måste också få godkänt betyg i naturkunskap 1a2. Vad gäller samhällskunskap, så går det bra att läsa Samhällskunskap1b. Du behöver godkända betyg i alla de kurserna för att bli BEHÖRIG inför förskollärarprogrammet. Sedan kommer du konkurrera om plats med ditt meritvärde. Att bli behörig betyder att du får lov att konkurrera om utbildningsplats. Ju högre meritvärde du har desto större chans att komma in. Gör högskoleprovet om du får möjlighet, är mitt råd! Med resultatet av högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalet och med det får ännu en extrachans att komma in! Lycka till! :)
    • : Okej. Tack så jättemycket:)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer