Öberg

    Hej, Jag har kraftiga läs i skrivsvårigheter och har läst undersköterska programmet på gymnasiet. Som jag förstår det så kan man ha 2500-150 = 2350 poäng för att bli klar. Jag har inte godkänt i alla ämnen och behöver läsa på komvux. Dör förstår jag att man ska ha 2400poäng flr man räknar bort idrotten. Men gäller samma sak; är det ok med 2400poäng -150poäng så det räcker med 2250poäng? Vilken hjälp på Komvux har man rätt till extra stöd och anpassade uppgifter pga läs och skrivsvårigheter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vill man ha examensbevis från komvux då gäller det att göra planering mot gymnasieexamen tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där man är folkbokförd).
    Komvux-examen innehåller 2400 poäng. Max antal F i examen från komvux är 150 poäng men det är fördelaktigt att inte ta in F-betygen utan läsa lite längre att endast ta in godkända betyg in i komvux-examen. Att läsa 150poäng på gymnasienivå tar, på heltid 7.5 veckor.
    Men för att bli "behörig undersköterska" behöver man inte nödvändigtvis ta ut examen från gymnasiet eller från komvux. Skolverket har på sin webbplats en lista på kurser som är ihopsatta i Yrkespaket vård och omsorg (Nationellt yrkespaket med kurser från vård- och omsorgsprogrammet utformat för arbete som undersköterska), se skolverkets webb>>
    *************
    Vad gäller läs- och skrivsvårigheter och rätt till anpassning av utbildning så är ett kort svar att du behöver ta det med komvux-personal: visa upp intyg eller annan dokumentation om dina svårigheter till SYV och/eller kurstor på komvux. Yttersta ansvar är det rektorn som har, så du kan också vända dig till rektorn på komvux.
    Ett längre svar kring frågan kan bli väldigt lång... det finns förutom "diagnos" även grad och omfattning. Dyslexi och vara kombinerat med dyskalkyli (svårighet att hantera siffror). Dyslexi kan vara grav eller mild och finns i flera "varianter", t.ex en "variant" är att man läser för långsamt (t.ex inte hinner läsa undertexterna när man ser på film och för övrigt inte upplever några andra svårigheter eller problem vad gäller läsa och skriva... minns jag från en föreläsning kring de frågorna som jag varit på för några år sedan). Beroende på variant, grad och omfattning + på vilka hjälpmedel som finns att tillgå så kan både du själv och personal på utbildningen använda de hjälpmedel som kommer att underlätta studierna för dig. Det kan hända att du kan få undervisning i en liten grupp eller t o m individuellt med en speciallärare (beror bl.a på hur stora och hur bra dokumenterade dina svårigheter är). Kuratorer och rektorer på komvux brukar vara ganska bra insatta i vilka åtgärder på grund av läs- och skrivsvårigheter som studerande har rätt till.

    Studie- och yrkesvägledare