Roland
    Hej jag är klar med min vuxen utbildning och betyget landar runt 20,50. Min fråga är hur möjligt är det och komma på jurist programmet och hur konkurrensen fungerar och kan man bli antagen om man väntar i kö eller ska jag vända mig till ett annat program?

    Tack i förhand
    Roland Azeez

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,
    juristprogrammet ges för närvarande på 7 olika orter - var god se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=juristprogrammet
    Vi råder att söka till alla de orter där du kan tänka dig studera, till så många olika utbildningsalternativ, som möjligt - för att för varje ny alternativ får du en ny chans att komma in.

    Om Konkurrens
    Alla behöriga sökande rangordnas i olika urvalsgrupper. Du kommer att prövas i Betygsgruppen med meritvärde; du kan samtidigt, om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet, även prövas i HP-urvalet också.
    De som har högst "siffra" (som är Meritpoäng - i betygsgruppen, och Resultat av Högskoleprovet - i HP-urvalet) kommer in först och så vidare... så länge platserna räcker.
    Exakt hur höga siffror som kommer nästa gång ge utbildningsplats, är det ingen som kan veta.

    Tips!
    Du kan som sista alternativ i din ansökan till högskoleutbildningar, söka till Utvidgad juridisk introkurs, där det finns platsgaranti (alla behöriga antas); kursen ges på distans; de ca 20 bästa resultat i slutet av kursen får plats på juristprogrammet sen, i nästa års antagning.

    Lycka till!
    Julia syv