Mouaaz
    Hej!
    Jag är en elev som går nu sista året på Angeredsgymnasiet. Jag har gått ett år och ett halvt på naturvetenskap program sedan bytte jag till samhällsvetenskap programmet.
    Nu planerar jag att läsa på Folkhögskolan efter detta läsår. Min fråga är hur möjligt är det att jag kan söka till tandtekniker efter ett år på folkhögskolan?. Enligt planeringen så går jag ut med 1700 poäng från gymnasiet i år. Jag har därmed naturkunskap 2, samhällskunskap 2, och sva1, och sva2. Dvs har jag med mig ämnen som krävs för att kunna läsa till tandtekniker förutom Svenska 3 också har jag 1700 gymnasiepoäng från gymnasiet. Hoppas att jag kan få ett bra svar på min fråga?.
    Mvh/Mouaaz.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    Särskild behörighet till utbildningen som i Sverige leder till yrket Tandtekniker är godkända betyg i gymnasiala kurser: Matematik 2a / 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Om du har godkänt betyg i samhällskunskap 2, är du behörig vad gäller samhällskunskap; hur är det med matten? Du behöver ha godkänt betyg eller omdöme från en folkhögskola om att du har godkända kunskaper (särskild behörighet) i matematik 2a, 2b eller 2c.
    *******
    Grundläggande behörighet - måste man ha till alla svenska högskole/universitetsutbildningar.
    Den kan man uppnå på några olika sätt:
    - Examensbevis från gymnasiet eller från komvux och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6;
    - omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola
    eller
    - "reell kompetens": 3årig arbetslivserfarenhet som man tjänar in efter det att man har avslutat gymnasial utbildning; man måste ha jobbat på minst halvtid (20 timmar per vecka) + ett antal godkända gymnasiebetyg. Om man har grundläggande behörighet endast på "reell kompetens" är det nästan nödvändigt att göra högskoleprovet (annars har man inget att konkurrera med om studieplats och kan endast komma in på högskoleutbildningar där det står tomma platser). Var god läs på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg
    ***
    Om du på ett år kommer på en folkhögskola uppnå omdöme om grundläggande behörighet, kan inte vi här på fråga SYV svara på. Du kan givetvis försöka och vi hoppas det går bra.
    Om du kan läsa på gymnasiet ännu ett år - så är det ett bra alternativ, tycker jag.
    Om du ej kommer få läsa på gymnasiet efter det här läsåret och inte kommer in på folkhögskola, sök i så fall till komvux. På komvux kan du läsa mot högskoleförberedande examensbevis, som kommer ge dig grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Hälsningar
    Peter

    • : Tack så hemskt mycket för ett tydligt och bra svar. Jag läser matte 2b i år och kommer säkert att klara det. Jag ville bara veta om det är värt att läsa på Folkhögskolan för att kunna söka till tandtekniker, och om det går att komma in på folkhögskolan när man har med sig 1700 gymnasiepoäng?.
    • Anna : På folkhögskolans Allmänna kurser kan man läsa i 3 år, om man inte har kunskaper från gymnasiet, utan endast från grundskolan. Har man med sig Kunskaper från gymnasiet, brukar studierna på Allmänna kurser på folkhögskolorna vara kortare än 3 år i så fall. Hur snabbt just du ska kunna uppnå Omdöme om grundläggande behörighet, vet inte vi här på fråga SYV . och vi kan inte heller svara på om du blir Antagen till en folkhögskola. Du behöver inte hoppa av din nuvarande utbildning för att söka till andra utbildningar; du kan söka till andra utbildningar t.ex till folkhögskolorna och hoppa av din nuvarande utbildning om du kommer in på en annan utbildning.