Hanna
    Hej jag har 14,63 i merit . Läser eng7 nu för att få fullpott i meritpoäng. Hur mycket mer blir det om jag för ett C.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Det blir troligtvis ca 15.63 - då eng 7 ger 1.0 meritpoäng.
    Om du idag har jämförelsetal på ca 15.0 och du får C betyget i eng., står ditt jämförelsetal ungefär på samma nivå - men 1.0 plussas på och meritvärde blir då ca 1.0 högre.

    Men om du ex. inkluderar 1.5 meritpoäng i ditt meritvärde, ex. om elevens jämförelstal är 13, 13 och resterade upp till 14,63 är meritpoäng - då blir det lite större höjning men inte så stor skillnad, ändå - det blir då höjning på totalt ca 1.05...

    ...alltså, i vilket fall blir höjning kring 1.0 - i alla fall som jag kan avläsa från info i din fråga.
    Hälsningar
    Peter syv

    • :

      Och om jag endast får E så blir det höjning med 0,8 eller ?

    • Anna : Ja, ungefär så blir det. du vinner på att ha så högt betyg i eng 7 som möjligt.