Hanna
    Jag har 14,63 just nu . Håller på läsa eng7 och historia 1b. Hur mycket blir det om jag får C i eng7 ev B . Och om jag går från D till B eller A i historian ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    vilken kurs i historia du menar? Om det är Historia 1b, som är på 100 p., då blir höjning om du går frå D till B på ca +0.2 och om du går från D till A betyg blir höjning på ca + 0.3

    men om det är en liten kurs Historia 1a1 eller 1a2 - då blir höjning endast hälften så stor (för att kursen är hälften så stor).

    Ang. Engelska 7
    Eng.7 ger  + 1.0 i merit. Om självaste betyget i eng 7 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, beror på om du har ett Slutbetyg eller ett Examensbevis.
    Du har 14,63 just, skriver du - är det Jämförelsetal (dvs snittbetyg)? eller är det Meritvärde där du redan plussat på några meritpoäng?

    Slutbetyg fick eleverna som gick ut årskurs 3 år 2013 och tidigare;
    från juni 2014 är Examensbevis standard...
    vilket dokument från gymnasiet har du, vet vi inte - utifrån din ålder, kan du ju ha vilket som av dem...
    så berätta gärna mer; eller ta dina betyg till syv på komvux och få ett svar som utgår helt från just din situation.
    mvh
    ANNA

    • : Ja det är historia 1b, 100 poäng.
    • :

      Jag har examensbevis och 14,63 är mitt meritvärde efter jag plussat ihop merotpoängen

    • Anna : Max i merit är 2,5 - ingen kan få mer. Du kan få + 1.0 för eng 7 (i merit) men sedan räknas betyg i eng 7 i så fall även i ditt jämförelsetal. Får du C i eng 7, borde du få högre höjning än 1.0 därför att ditt jämförelsetal idag är lägre än 15.0 (om man har alla C-betyg, blir jämförelsetal 15.0).
    • Anna : Det är alltid bra att kunna mer engelska, så det är inte fel att läsa eng 7, även om det vore så att du inte får meritpoäng för eng7 /om du ex. redan nu har max i merit/.
    Läs alla kommentarer