Oscar

    Hej, Mina betyg (snitt) räcker inte till för att komma in på min utbildning. Eftersom jag jag är behörig till den och har godkända betyg från gymnasiet behöver jag göra prövningar. Hur mycket ökar mitt snitt EXAKT om jag gör en höjning från C>B. Det finns en liknande fråga här på formet där ni svarar att denna höjning motsvarar en ökning på cirka 0.1. Men vad blir den exakta höjningen? 0.11? 0.98? 0.89? / Oscar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    den exakta höjningen beror på hur många poängs betyg som räknas in i ditt jämförelsetal. Som regel (oftast) är det 2400p. om man söker på examensbevis från gymnasiet (därför att du har 2500p. kurser i ditt exam.bevis men betyget i gymnasiearbete, 100p. räknas inte in). Har man examensbevis från komvux, är det som regel 2300p.betyg som räknas in (för att man har 2400p. i sitt examensbevis men betyget i gymnasiearbete, 100p. räknas inte in). Men ibland räknas även Utökade kurser som finns i examensbeviset och/eller kurser man läste efter gymnasiet och ju fler poäng totalt som räknas in desto mindre blir höjningen som uppstår p ga höjning i ett steg i 100p.kurs, detta p g a 100p. utgör mindre del om det totala antal poäng som räknas in blir större.
    P g a vi inte vet hur många poäng som bidrar till ditt jämförelsetal, kan vi inte svara på frågan om den exakta ökningen.