Paulina
    Hej, min mamma har börjat tjata om att jag ska gå på något gymnasium i närheten o vägrar höra talas om eller ens lyssna när jag försöker att snacka med henne om något annat(vill helst gå i Göteborg, Mediegymnasiet). Hon säger att hon har juridisk rätt att bestämma vilket gymnasium jag ska välja men linjen få jag välja själv. Jag drömmer om att bo och gå på gymnasiet där men hon skriker bokstavligen på mig varje gång jag tar upp det. Hur ska jag göra och har hon någon rätt att bestämma? Tacksam för snabbt svar Mvh Pauw
    • Anna : Vårdnadshavare bestämmer var en icke-myndig person bor. Däremot utbildning /skola och program samt inriktning/ inom PENDLINGSAVSTÅND får du bestämma själv om.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,

    inom pendlingsavstånd från din bostad får du själv välja utbildning, men var du bor kan du bestämma först när du blir 18 år.
    Det är vårdnadshavare som har både juridisk och ekonomisk ansvar för icke-myndiga. När du fyller 18 år får du bo var du vill /så länge du har råd att betala för dig/.
    Så din mamma har rätt i att hon har ansvar.
    Om du kan pendla till Mediegymnasiet i Göteborg - får du söka dit.
    Bästa hälsningar

    ANNA