toto

    Hej! Jag läser heltid på ett program och har tänkt läsa extra kurser bredvid för att samla poäng. Jag vet att man kan som högst bli antagen till 45 hp men finns det något sätt att göra för att läsa extra till exempel 52,5 hp per termin? Vad händer om man har blivit antagen till flera kurser och får betyg i dem utöver kurserna i programmet? Jag frågar eftersom jag har blivit antagen till 3 kurser (7,5hp var) utöver mina vanliga kurser på universitet och dessa är till och med registrerad i ladok.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Toto,
    antagning.se brukar anta till max 45 hp per termin. Om ditt program går på heltid, då borde du inte bli antagen till extra-kurser á fler poäng än totalt 15 hp. Varför det blev som du beskriver in din fråga måste du fråga Antagning.se
    Risken är att du kanske inte blev antagen till alla kurser inom ditt program (om ditt program går på heltid, då är det 30 hp per termin).
    Med det sagt, så finns det folk som läser fler poäng än 45 per termin, men det är inte många personer... Hur gör de för att få läsa mer än 45 hp per termin? Jo, de påbörjar ett program på heltid och samtidigt ett annat program på halvtid - under första terminen läser de i så fall 45 hp per termin; sedan söker de till ännu ett annat program som går på halvtid, eller söker fristående kurser á 15 hp per termin i första hand, så kommer de kurserna som ligger inom programmen - i andra hand, men inom programmet har man ju platsgaranti på kurser, så där måste man bli antagen (om man klarar av att få godkända betyg och inte blir avrådd från utbildningen). Och så kan man "hålla pä" - som sagt, inom programmet har man platsgaranti på kurserna, så får man söka till ännu ett nytt program och komma in och samtidigt fortsätta läsa på sitt "gamla program". Risken här är att "ta sig vatten över huvudet" och inte få några godkända högskolepoäng alls, och då tvingas sluta på alla sina utbildningar och också få problem med CSN (studiemedel).