Monire

    Hej! Jag vill höja mina betyg för att läsa tandläkarprogrammet, jag har läst biologi 1, 2 kemi 1, 2 i Sverige och hade redan fysik 2 och matte 4 från hemlandet. jag fick bara godkänd på de ämnena som jag läste i Sverige. Jag studerar nu i tandhygienistprogrammet och vill hoppa av nu på sommar. Nu är min meritvärde 19 och vill höja till 21, 04 för att komma in i Malmö tandläkarprogrammet. Om jag vill göra prövningar på matte 5, biologi 1 och kemi 1 hur mycket max får jag på prövningarna? /Monire

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    betygsskala på prövningar är exakt samma som för "lästa kurser", alltså F, som är "icke-godkänt" och sedan godkända betyg: E till A, där A är högsta betyget. På prövningen kan man få alla de olika betygen, alltså från F - A.
    Svar på frågan hur högt betyg man kan få på prövningen är alltså betyget A.

    För att söka till en ny utbildning behöver du inte hoppa av din nuvarande utbildning. Mitt förslag är att du söker till alla de nya utbildningar som du är intresserad av, t.ex till tandläkarprogrammet, medan du läser på din nuvarande program. Om du får besked ANTAGEN från den nya utbildningen, kan du då bestämma om du vill tacka Ja eller Nej och om du tackar Ja till den nya utbildningen, meddelar du sedan personal på din nuvarande utbildning om att du inte kommer fortsätta läsa. Det finns inga fördelar i antagningsprocessen till tandläkarprogrammet för dig, om du redan har hoppat av en annan utbildning.
    Mitt råd är att du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning och samtidigt försöker hitta var du kan anmäla dig till prövningar. Se sedan vilka betyg du får på prövningar. Oavsett prövningar eller avhopp från din nuvarande utbildning, gör ansökan till tandläkarprogrammet i tid, under anmälningsperioden - från 15 mars till 15 april 2021; du ska sedan kunna komplettera din ansökan till och med 21 juni 2021.
    Gör högskoleprovet om du får möjlighet att göra det! Med resultat av högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och kan komma in i den urvalsgruppen, även om ditt meritvärde i betygsgruppen är då för lågt för att ge plats på utbildningen.

    • : Om jag får betyget A på alla prövningar vet du hur många poäng läggas till min meritvärde? Jag vet att det läggas till 1 poäng när man gör matte 5 men är det 0,5 poäng för de andra prövningar alltså biologi 1 och kemi 1? andra
    • Anna :

      Om du har din grundläggande behörighet för högskolestudier på dina utländska gymnasiebetyg, då får du inte några Meritpoäng, utan du borde ha fått den så kallade MERITPOÄNGSKOMPENSATIONEN. Storleken på meritpoängskompensationen beror på hur högt det preliminära meritvärde du fick uträknat av UHR (när du fick svar om Bedömning av din utländsk gymnasieutbildning). Uträckningen av det slutgiltiga meritvärdet när utländska gymnasiebetyg ligger till grund är mycket komplicerade. Du får läsa reglerna på www.antagning.se - hur reglerna i detta fallet tolkas är upp till Antagning.se och i vissa fall även till Antagningsgruppen på det aktuella lärosäte, dit du söker. Du får gärna ta del av info på antagning.se/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/exempel

    • : @anna Jag vet om meritspoängkompensation, men tack ändå.
    • Milla :

      Meritpoängskompensationen får man i stället för meritpoäng. Man kan inte få både meritpoängskompensationen och meritpoängen.

    Läs alla kommentarer