Alexander

    Hej, Jag pratade med syv i min skola och hon sa att jag har över 2500 gymnasiepoäng. Jag förstår inte riktigt henne för hon sa att jag kan läsa hur mycket kurser som helst och räkna dem in i mina betyg men nu sa hon att jag måste välja endast 2500p. Måste man egentligen göra så?

    • Julia : Läser du mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux?
    • : På komvux
    • Julia : Jag har nu skrivit svar, se nedan.
    • Julia : I ditt jämförelsetal kommer alla kurser som ingår i ditt exam.bevis räknas med, förutom GA, gymn.arbete. Av de kurser som finns utanför exam.beviset kommer räknas in i ditt jmf-tal de kurser som krävs för särskild behörighet eller de som ger dig meritpoäng. Oftast är det fördelaktigt att inkludera kurserna som krävs för särskild behörighet och de som ger meritp. inom exam.beviset och på så sätt exkludera icke-obligatoriska kurser i vilka man har lägre betyg (på så sätt får man högsta möjliga meritvärde).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag ser att du är 24 år, och du är för gammal för att läsa på gymnasiet; läser du mot examensbevis på komvux? I så fall gäller det att man i exam.bevis på komvux har 2400p. och man vinner på att ta in endast de obligatoriska kurser + kurser som ger meritpoäng + kurser som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning + för övrigt: kurser som du har högre betyg i.
    Det ger inte formella fördelar att ha läst många gymnasiala kurser när man söker till svenska högskoleutbildningar. Men alla de enskilda betyg i kurserna gäller ändå, även om kurserna ej finns i exam.beviset (alltså försvinner de inte: skulle du behöva använda dig av en sådan kurs, så har du det betyget ...).
    Har du gjort planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux? I så fall följer du den planeringen.
    Allmänt gäller: man kan läsa många fler kurser än det som är "vanligt". Av olika anledningar läser man ibland många fler kurser/poäng. Och många kurser som finns utanför exam.beviset kan också räknas in: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.
    För exam.bevis från KOMVUX gäller: 2400p., av dem 100p.-gymnasiearbete. Av de resterande 2300p.beror det på... finns många obligatoriska kurser, t.ex svenska 1, matematik1, eng.5 men annars beror på om det är yrkesexamen eller högskoleförberedande. Om du kan, uteslut från de kurser som kommer finnas i exam.beviset de "onödiga" kurser i vilka du har lägre betyg (för att de kommer annars dra ner ditt meritvärde).