Anonym
    Hej, jag har 16,75 i meritvärde och undrar hur jag skulle höja mig/sänka mig om jag fick respektive betygen E-A i Spanska 4. Jag vet att jag får 1 meritpoäng men förstår inte hur jämförelsetal fungerar. Jag undrar för behöver veta om det är värt att läsa denna kurs eller inte.
    • Ludmila : Av meritvärde på 16.75 hur mycket är Jämförelsetal, snittbetyget? om du t.ex har 0.5 meritpoäng inräknade i ditt meritvärde, då har du 16.25 som ditt jämföresetal/snittbetyget, men om du har 1,5 meritp.inräknade, då har du endast 15.25 som jämförelsetal/snittet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    jämförelsetalet är detsamma som "snittbetyget". Betyg i kurser som ger meritpoäng (för dig som har eller läser mot examensbevis från gymnasiet eller från komvux) räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Om man i den nya kursen som man läser för att få fler meritpoäng får betyget som är lägre än snittet sedan innan, blir det en sänkning av jämförelsetalet och om man får högre betyg än tidigare snitt, blir det en höjning av jämförelsetalet. Sedan plussar man på självaste meritpoängen. Det blir alltid en höjning av meritvärdet (alltså av summan Jämförelsetal+Meritpoäng) om man får godkänt betyg i en kurs som ger meritpoäng.
    Exempel: om du idag har jämförelsetal på 16.25 eller 15.25 medför nya betyg B och A viss höjning av ditt jämförelsetal; och nya betyg som kommer räknas in i ditt jämförelsetal, som är C eller lägre, - medför en sänkning. Sänkningen av jämförelsetalet för betyget i en 100p-kurs (moderna språk 4 är en sådan 100p.kurs) kan i detta fallet bli max på minus 0,35 men sedan plussar man på 1.0 som merit/extrapoäng, så den totala höjningen blir (hur som helst) på minst + 0.65.