Elias

    Till ht2022 har jag tänkt att söka till universitet men jag undrar lite om hur mycket antagningspoängen för hp kan variera per år? Jag har tidigare gjort ett HP där jag fick 1.25 och utbildningen jag vill in på är civilekonom programmet i linköping. Vet att antagningsgränsen för HT2021 var 1.2, men undrar om det finns en stor risk att antagningsgränsen ökar med 0.1 eller mer?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elias!

    Det är omöjligt att på förhand veta exakt var antagningsgränserna hamnar vid nästa antagning. Man kan alltid hoppas att gränsen ej blir högre men det beror på hur höga meriter (i detta fallet Resultat från högskoleprovet) som sökande har - i synnerhet hur många som kommer söka samma utbildning och har högre HP-resultat än det du har.
    Jag tycker du har all anledning att hoppas på att det går bra! Lycka till!

    Liselotte