Felicia
    Hej!
    Jag vill gå humanistiska programmet med inriktning kultur på Norra Real.
    Som det verkar nu så borde jag komma in för jag har 290 i meritpoäng men jag vill veta hur bra chans jag egentligen har.

    Här är lite statistik över antagningsgränserna:

    Jag har hört att antagningsgränserna kommer höjas i år eftersom det finns så många 00’r. Är det sant? Hur mycket kommer det att höjas med?

    Jag är också orolig eftersom det bara finns två skolor i Stockholm med inriktning kultur (Norra Real och Cybergymnasiet). Är det ett populärt val? Har antalet platser minskat sen förra året vilket kan leda till att antagningsgränsen går upp?
    Jag är bara generellt orolig för jag vill verkligen komma in på den linjen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det går inte att ge någon garanti, tyvärr ...:(

    som du själv ser , ändras gränsen från år till år.

    Det du kan göra är att du försöker få så höga betyg du kan få plus att du söker flera olika alternativ.

    Fundera också på vilka andra program du kan tänka dig att gå plus om du kan tänka dig pendla lite längre bort för att gå HU, kultur på en skola som ligger i en annan kommun.

    Jag hittade 33gymnasieskolor i Sverige som erbjuder HU, inriktning kultur och jag råder dig att se vilka skolor som du skulle kunna pendla till och söka till alla dem men i första hand - givetvis till den skolan som du helst vill gå på och sen i fallande ordning, näst bästa skola för dig o s v.