Elev

    Hej jag är en elev som går andra året på gymnasiet och jag vill bli veterinär. Min plan är att gå klart natur och sedan ansöka om plats på SLU. Jag bor inte i Uppsala så jag kommer behöva hyra studentlägenhet och jag har ingen lust att jobba något deltidsjobb då jag vill fokusera på mina studier så då tänkte jag ansöka om studiemedel. Nu undrar jag hur mycket jag kan få som studiemedel och räcker det till att betala både hyran och ha råd med mat?, och hur funkar egentligen det där med studielån? Kommer jag behöva betala tillbaka det innan jag studerat klart eller börjar jag betala tillbaka det då jag börjar jobba? Vill ju inte ta ett studielån som jag inte kan betala tillbaka eftersom jag inte har någon typ av inkomst i fem och ett halv år, då jag pluggar till veterinär. Undrar även om studiemedlet gäller om jag pluggar i Tyskland då detta är alternativet om jag inte kommer in på SLU

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angela!
    om utlandsstudier med studiemedel var god läs på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.

    När man studerar med studiemedel i Sverige gäller följande: för varje år framåt bestäms summorna på hur mycket man får som bidragsdel av studiemedel och hur mycket man får låna, se mer på csn.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-kan-jag-fa-eller-lana-nar-jag-studerar. För 2023 gäller det att vid heltidsstudier om man lånar max vad man får låna, får man ut 3013 kr per vecka. Månaden Februari är exakt fyra veckor, så för februari får man ut 3013 x 4 = 12.052 kr (detta om man inte har barn, för att om man har barn, så finns det även barntillägg). För andra månader, som är lite längre, får man ut lite mer.
    Hur den studerande hushåller med pengarna är upp till honom/henne. Det gäller att försöka se till att pengarna räcker: bo så billigt som möjligt, äta billigt (använda sig av rabatter och kanske samarbeta med andra, t.ex genom att köpa mat i storpack och dela på kostnaderna). Det är tråkigt när studerande känner sig tvungna att hoppa av studierna på grund av att pengarna inte räcker, men det händer tyvärr (ibland).
    Att du inte vill jobba vid sidan av studierna för att helt ägna dig åt pluggandet, förstår jag. Men det finns ju också sommarlov då man kan ha sommarjobb. Men du kan redan nu börja tänka på att spara pengar till framtida utgifter. Försök få sommarjobb till sommaren och försök spara så mycket pengar du kan till tiden då du pluggar efter gymnasiet.

    Vad gäller återbetala sin skuld till CSN - se gärna en 2-min lång film på csn.se/betala-tillbaka där det berättas om hur återbetalningen funkar.

    • Elev : Ok tack för svaret