Lina
    Jag går nu andra året på Vård- och omsorgsprogrammet. Jag börjar känna mig lite trött på skolan och jag funderar på om jag skulle kunna tenta av hela trean? Min tanke är isåfall att gå ut tvåan först, sedan spendera hela sommaren till att plugga de kurser som är ligger i trean. När jag kommer tillbaka till skolan i höst tänkte jag då tenta av allting. Min fråga är om man får göra så?
    Jag kan tillägga att jag går lärlingsvarianten, så även om jag tentar av så har jag ju APL kvar att göra. Men att tenta allt det teoretiska och sedan bara ha APL:n kvar skulle kännas väldigt bra.
    Om det hjälper att ge ett bättre svar så är det dessa kurser jag har kvar efter tvåan:
    Svenska 3
    Medicin 2
    Akutsjukvård
    Palliativ vård
    Psykiatri 2
    Vård- och omsorgsarbete 2
    Etik och människans livsvillkor

    Jag kan också säga att jag har hyfsat lätt för mig i skolan och skulle, om mitt förslag var möjligt, kunna tenta av och få ganska bra betyg ändå; så att jag skulle förlora på att göra så här istället för att läsa vidare som vanligt, det tror jag inte.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det finns egentligen inget som säger att du inte kan läsa in gymnasiet på kortare tid än tre år så rent teoretiskt så skulle det såklart vara möjligt för dig att bli klar tidigare. Dock så är det skolan som du får kolla med och se vilka möjligheter de kan ge dig att tenta av så många kurser. Skolorna brukar ha vissa tider på åren som tentor läggs - det kan dock se lite olika ut från skola till skola.

    Kontakta din Syv eller annan personal som har koll på vilka olika sätt man kan plugga in kurserna på. /Lena, Syv