Elsa
    Hej! Jag funderar på att gå NB och lägga till NA behörighet. Det räcker för att komma in på veterinär utbildningen på SLU men hur stor är chansen att man faktiskt kommer in när man gått NB istället för NA? Räcker det för att kunna komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Antagningsstatistik för Veterinärprogrammet vid Sveriges lantbruksuniversitet visar att antagningsgränser i betygsgrupper ligger ständigt på över 20.0 vilket betyder att endast alla A-betygen i examensbevis från gymnasiet räcker inte utan man måste även ha några meritpoäng. Till veterinärprogrammet är det följande gymnasiala kurser som ger meritpoäng: Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller Matematik 5 och Matematik specialisering, var god läs mer om meritpoäng på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Att på NB hinna/orka, förutom alla kurser som krävs för särskild behörighet till veterinärprogrammet även läsa t.ex engelska 7 eller Matematik 5, och få A-betygen även i de kurserna, förutom att ha alla A-betygen i de flesta andra kurser, är, enligt min mening, för en normalbegåvad elev (som inte är ett geni eller savant med nästan övernaturliga förmågor) mer eller mindre omöjligt.
    Ett annat sätt är att komma in på en universitetsutbildning, t.ex på Veterinärprogrammet, via HP-urvalet, på resultat av högskoleprovet. Högt resultat brukar, dock, krävas.
    Vi har under flera år sökt, men ej hittat, någon elev som skulle ha kommit in på Veterinärprogrammet direkt efter NB, utan att komplettera efter gymnasiet, men ej funnit någon. Vi har kontaktat antagningen på SLU och de gymnasieskolorna som erbjuder NB med naturvetenskapliga tilläggskurser men ingen hörde av sig med bekräftelse på att de finns elever som lyckades. Jag kan inte utesluta att det kan finnas någon eller några få som har lyckats, men vi har inte lyckats hitta dem.
    Så, mitt svar är att chanser att efter NB komma direkt in på veterinärprogrammet, teoretiskt sett, finns, men praktiskt sett, är mycket liten. Om du bestämmer dig för att läsa NB med naturvet.fördjupning gör i så fall Högskoleprovet så många ggr du kan (högsta resultat kommer att gälla). Behörig måste man bli, även om man gör högskoleprovet.
    De mer realistiska alternativ för de som vill bli Veterinär är, enligt min erfarenhet, att läsa NA/naturvetenskap och även läsa kurser för meritpoäng och sträva efter alla A-betygen i alla kurser men ändå, vid sidan av gymnasiet, göra högskoleprovet. Eller så läser man NB men inte lägger till naturvet.specialisering, utan endast lägger till matematik 2a och 3b och är medveten om att man kommer behöva komplettera efter gymnasiet. Med examensbevis från gymnasiet och med godkänt betyg i matte 2 eller 3 blir man även behörig till naturvetenskapliga basår på universitetsnivå. Man blir på så sätt ett år "försenad" men det är ett mer realistiskt alternativ + man riskerar inte sin hälsa pga överansträngning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa : Tack för svaret! Om man går ett bas år, får man de merit poäng som krävs för att komma in? :)
    • Milla : Nej, inte om man går basår på universitetet. "Basåren" kan annars finnas även på folkhögskolorna och på komvux; på komvux sätter man kurserna i "basår" men det är vanliga gymnaiekurser på komvux. På universitetet (basåren där) är kurserna "liknande"/motsvarande men inte riktigt gymnasiala kurser och meritvärde påverkas inte av de betygen. Basåren läser man för att få behörighet, ej för att få meritpoäng. ... Du kan få meritpoäng på olika sätt, t.ex kan du redan på gymnasiet försöka läsa engelska 7, en kurs som ger + 1.0 (av 2.5 möjliga) meritpoäng. Kan du läsa moderna språk 3 och helst även 4, är det ännu bättre, för att mod.språk 3 och 4 (tillsammans) ger + 1.5 meritpoäng. Skulle du på gymnasiet fått godkända (men helst också höga) betyg i både eng 7 och moderna språk 3 och 4, uppnår du i så fall maximalt antal meritpoäng (2.5). ... Annars, så kan man läsa kurserna på komvux samtidigt som man läser basåret på universitetet. Ännu ett sätt är att skaffa sig kunskaperna genom självstudier, och betyg - genom prövning.
    • Elsa : Så att om man går basår på universitetet är det fortfarande väldigt svårt att komma in? Alltså är det ända valet (om man går NB) att gå på basår och komvux samtidigt? Jag har ju fortfarande lång tid på mig att välja vad jag vill gå men jag vill så gärna gå naturbruk på en skola jag tittade på för då kan man ha APL i Sydafrika vilket låter jätte intressant, men kanske inte värt det med tanke på vilken omväg man måste ta för att kunna bli veterinär. Men jag är inte heller säker på att jag vill bli veterinär, leg. djursjuksköterska finns ju också inom djurvården.
    • Milla : veterinär är i Sverige ett mycket populärt yrke och många söker till veterinärprogrammet med höga meriter. Att gå basåret eller göra högskoleprovet garanterar inte plats på utbildningen. Att bli behörig är nödvändigt för att annars har man ingen chans. Bli behörig kan man på olika sätt. Om du inte är säker på att du vill bli veterinär, och du hittade en gymnasieskola där du helst vill gå, sök till den skolan i första hand, är mitt råd. Sedan får du se "vart det bär"... det går att komplettera efter gymnasiet.
    • Elsa :

      Okej tack så mycket för alla svar! De har hjälpt jätte mycket :)

    • Milla : Så bra! jag är mycket glad om mina svar hjälper dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer