Julia

    Hej Hur mycket marginal när det kommer till meritvärde från gymnasiet bör man ha vid ansökan till universitet för att vara säker på att man kommer in på sin utbildning? Jag vill ansöka till ett program som inte erbjuds på något annat ställe än det universitet som jag har tänkt ansöka till. Det är därför väldigt viktigt för mig att jag kommer in på den här utbildningen med mina poäng från gymnasiet. Jag har kollat på antagningspoängen från tidigare terminer & skulle väl säga att jag har ca 1-1,5 poäng mer än vad sista antagande har haft de tidigare åren. Hur stor chans tror ni att det är att jag kommer in på den utbildningen då? Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Jag tycker att du har god chans att komma in. Men du kan ändå, för säkerhets skull, göra högskoleprovet och/eller försöka höja ditt meritvärde ännu mer.
    Teoretiskt sett, så behöver inte ens högsta meritvärde (22.5) garanterat ge plats. En situation kan uppstå att antal sökande som alla har 22.5 i meritvärde bli fler än antal utbildningsplatser och i så fall tittar man på resultat från Högskoleprovet men i sista hand kan även lottning tas i bruk.
    Jag tror och hoppas att du kommer in men kan inte lova det. Antagningsgränserna uppstår i konkurrensen och vilka som kommer söka samma utbildning och vilka meriter de kommer att ha, vet ju ingen på förhand.