Evelina
    Hej! Jag gick ut den naturvetenskapliga linjen med ett meritvärde på 21,15. Jag skulle vilja bli läkare och vill helst plugga i Lund. Jag har ett D i kemi 1 men i övrigt har jag C, B och A i alla ämnen. Hur mycket skulle mitt meritvärde höjas om jag kompletterar mitt kemi 1 betyg? Skulle det räcka att endast komplettera detta betyg för att jag skulle ha en chans att komma in på läkarlinjen eller behöver jag komplettera ytterligare betyg? Tacksam för svar, Evelina

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,
    om du höjer ditt betyg i en 100poängs-kurs, t.ex i Kemi1 från D till A, blir höjning av ditt jämförelsetal/meritvärde på cirka + 0,3 (så ditt nya meritvärde blir i så fall 21,45). Om huruvida det räcker för att kunna med framgång konkurrera om utbildningsplats på läkarprogrammet i Lund, kan jag dessvärre inte svara på (antagningsgränser går upp och ner).
    Tips! försök höja ditt meritvärde så mycket du kan. Gör också högskoleprovet.